در حال حاضر روش جديد تشخيص در كشور ما به طور گسترده استفاده نمي شود و متخصصان براي جا افتادن آن نيازمند گذشت زمان و ارائه اطلاعات در كنگره ها هستند.

دكتر سيد عادل جاهد عضو هيات علمي دانشگاه ازاد اسلامي واحد پزشكي تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بيان اينكه در تقسيم بندي هاي دو سال اخير استفاده از تست هموگلوبين  A1C به عنوان روشي جديد جهت تشخيص ديابت عنوان مي شود گفت : در اين تست  اعداد كمتر از 7/5 نرمال ، بين 7/5 تا 4/6  هاي ريسك و بالاتر از 5/6 ديابتيك عنوان مي شود.  
 
وي اظهار كرد: علاوه بر تشخيص ديابت به روش هاي مرسوم گذشته شامل قند ناشتا و تصادفي در دوسال اخير تست هموگلوبين A1C مطابق انچه عنوان شد نيز به معيارهاي تشخيصي قبلي اضافه شده است .  
 
اين فوق تخصص غدد يادآور شد : از ديگر مواردي كه معيار تشخيص آن طي دو سال اخير تغيير يافته ، ديابت بارداري است كه در گذشته براي تشخيص ديابت بارداري به خانم باردار مقداري گلوكز داده مي شد و تشخيص بر اساس استفاده از روش 100گرم كلوگز  و سه ساعته انجام مي شد كه از سال 2009 ميلادي اين روش تغيير يافته و بر اساس روش  HAPO  در صورتي كه قند خون ناشتا در هر زمان از بارداري 92 يا بيشتر باشد تشخيص ديابت داده مي شود .  
 
عضو هيات علمي دانشگاه ازاد اسلامي واحد پزشكي تهران تصريح كرد : تفاوت معيارهاي جديد HAPO با روش هاي ديگر در اين است كه در روش HAPO  مشاهده يك بار قند ناشتاي بالاي 92 براي تشخيص ديابت بارداري كفايت مي كند ولي  در صورت عدم رخداد قند ناشتاي بالاي 92 در خانم بادار توصيه به انجام تست تحمل گلوكز خوراكي 75 گرم و سنجش قند يك ساعت و دو ساعت پس از گلوكز مي شود كه اگر قند خون يك ساعت بعد بيشتر يا مساوي 180 ميلي گرم در دسي ليتر و يا دو ساعت بيشتر يا مساوي 153 باشد نيز ديابت بارداري قطعي خواهد بود .  
 
دكتر جاهد با اشاره به اينكه با معيارهاي جديد تعداد خانمهاي باردار مبتلا به ديابت نسبت به معيارهاي گذشته دو تا سه برابر بيشتر است گفت : در حال حاضر اين روش جديد در كشور ما به طور گسترده و در تمام مراكز پزشكي استفاده نمي شود و براي جا افتادن اين روش تشخيصي نيازمند گذشت زمان و ارائه اطلاعات در كنگره ها هستيم .  
 
وي در پايان با بيان اينكه ديابت نوع يك بيشتر در سنين پايين و با كاهش وزن ، پرنوشي ، پر ادراري همراه است در حالي كه ديابت نوع دو  علامت  شديدي نداشته و زمينه ژنتيكي قوي تري دارد خاطر نشان كرد : پيش بيني مي شود تا سال 2030ميلادي شيوع ديابت در منطقه دو برابر شود ./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار