به پارکها، رستورانها به خصوص قهوه خانه ها که پا می گذاری تعدادی از جوانان را می بینیم که درحال کشیدن قلیان هستند و تنها تفریح خودشان را کشیدن قلیان در این مکانها می دانند ...

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران: استعمال روزافزون قلیان در جامعه روز به روز رو به افزایش است و رواج استعمال قلیان می تواند زنگ خطری، برای کانون خانواده ها باشد.

این پدیده که در حال حاضر به یک معضل پنهان اجتماعی تبدیل شده از آن جهت چهره زشتی به خود نگرفته است که اغلب آن را بی ضرر و غیر قابل اعتیاد می دانند یا کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند.

جوانان قلیان را نوعی تفریح و بازی قلمداد می کنند و هیچ گاه تصور نمی کنند که این روش ممکن است آنان را معتاد کند این عدم شناخت عارضه ها و نبودن هراس از عاقبت مرگ بار، قلیان باعث غوطه ورشدن فرد در این گرداب می شود.

رواج یافتن قلیان در جامعه و استقبال برخی از زنان و دختران از این پدیده است آنان به دنبال جایگاه اجتماعی قابل توجهی در جامعه هستند که این روش را راه نزدیک شدن به کارهای مردانه می بستند.

بسیاری از مردم فکر می کنند آب قلیان موجب تصفیه و ایجاد محافظت در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو می شود در حالی که رطوبت باعث افزایش میزان جذب ریوی آن می شود.

تنباکوهای تحت عنوان میوه ای، عطری و اسانس دار نه تنهایی ضرر نیستند بلکه عوارض به مراتب بیشتری نسبت به تنباکوی ساده دارد.

زمانی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: بیشتر جوانان جامعه تا حدودی به قلیان معتاد شده و فکر می کنند نسبت به سیگار ضررهای کمتری دارد.

وی ادامه داد: درمقایسه با یک نخ سیگار دود قلیان مقدار بیشتری سرب و نیکل دارد و 36 بار بیشتر از سیگار قطران وار می کند.

زمانی ادامه داد: افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان، حنجره، مری، ریه، لوزالمعده، کبد، روده و بیماری های قلی و تنفسی،‌آثار زیانبار دوران،‌بارداری و استفاده از قطعه مشترک دهانه قلیان احتمال انتقال بیماریهای آنفولانزا، عفونت، هپاتیت را افزایش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود آسیب روحی و روانی و جسمی این تفریحات کاذب بسیار سریع و راحت مورد استقبال جوانان و بعضی نسل قبل قرار گرفته است./ل

گزارش: ریحانه جمشیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار