ریيس مركز ملي خشكسالي سازمان هواشناسي، حجم بارش ها تا پایان تابستان و پاييز امسال را نرمال پيش بيني كرد.

به گزارش سرويس خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، عباس رنجبر با بيان اين مطلب گفت: با نزدیک شدن به اواسط پاییز بارش ها به نرمال نزدیک شده و انتظار می رود بارش پاییز سال جاری (1391) کمتر از نرمال نباشد.
وي افزود: همچنين پیش بینی می شود وضعیت بارش در غرب کشور در آغاز پاییز بهتر از سایر نواحی باشد.
به گفته وي، در فاصله مرداد تا شهريورماه سال جاري، ناهنجاري بارش پيش بيني نشده و از اواسط پاييز بارش ها در نيمه غربي كشور بيش از نرمال و در ساير نواحي در حد نرمال است.
رنجبر در پاسخ به اين سوال كه پيش بيني ها تا چه ميزان صحيح است، گفت: اكنون براي پيش بيني بارش ها و ميزان دماي پاييز بسيار زود است زيرا پيش آگاهي بيش از سه ماه بسيار مشكل است.
رنجبر با پیش بینی فصلی دما در مردادماه تا آبان ماه سال جاري، تصريح كرد: پیش بینی می شود میانگین دما در آغاز فصل پاییز متمایل به کمتر از نرمال باشد.
وي ادامه داد: در ماه هاي مرداد، شهريور و مهر ناهنجاري خاصي پيش بيني نمي شود اما بر اساس پيش بيني ها، دماي هوا در پاييز اندکي كمتر از شرايط نرمال خواهد بود.
وي با تحلیل آخرین وضعیت بارش و دما از ابتداي سال آبي جاري (مهر 90) تاكنون، گفت: از ابتداي سال آبي جاري تاكنون بيشترين حجم بارش ها در دامنه البرز "ايستگاه بندرانزلي" و زاگرس و كمترين حجم بارش ها در مناطق مركزي كشور رخ داده است.
رنجبر درخصوص وضعیت بارش و دما در تيرماه سال جاري گفت: در تيرماه 91، نيمه شمالي كشور داراي بارش هاي خوب و افزايش قابل توجه بارش در مقايسه با شرايط نرمال بوده است.
وي بيشترين كاهش دما در اين دوره زماني (اول تا 31 تير ماه جاري) را مربوط به مناطق مركزي دانست.
ریيس مركز ملي خشكسالي سازمان هواشناسي درخصوص حجم بارش هاي كشور از ابتداي سال آبي جاري تاكنون، گفت: استان گلستان با افزايش بارش بيش از 140 درصد در مقايسه با دوره آماري (سال هاي 70 تا 89) بيشترين افزايش حجم بارش و استان هاي خوزستان، ايلام، هرمزگان و بوشهر با كاهش بارش 30 تا 60 درصد كمتر از ميانگين كمترين حجم بارش را به خود اختصاص داده اند.
به گفته وي، استان هاي تهران، اردبيل، سمنان، مازندران، زنجان، گيلان، خراسان شمالي، قزوين، اصفهان و خراسان رضوي با افزايش 110 تا 140 درصدي بارش ها در مقايسه با دوره آماري (سال هاي 70 تا 89) بيشترين افزايش حجم بارش ها را دارند.
رنجبر گفت: در آخرين هفته تيرماه جاري بيشترين ميزان دما در جنوب غرب كشور گزارش شده است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار