شب ها وقتی که به آسمان نگاه می کنید گاه به گاه ممکن است خطوط روشنی را ببینید که مثل تیر در آسمان ظاهرشده و بعد از چند ثانیه ناپدید می شوند. به این پدیده ها دراصطلاح تک شهاب یا ستاره های رها شده می گویند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران گاهی اوقات تعداد شهاب ها به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و ممکن است بیش از صد شهاب را در آسمان مشاهده کنید. دراین صورت به این پدیده شهاب باران می گویند.

در شب های معینی از سال زمین درمدار خود ازمیان توده ای ازذرات جامد عبور می کند و برخورد این ذرات با جو زمین وسوختن آنها ، خطوطی نورانی را درآسمان پدید می آورد و شهاب باران رخ می دهد.

منشا بسیاری از این ذرات دنباله دارها و یا سیارک ها هستند. رگبارهای شهابی را بر اساس نام صورت فلکی که کانون بارش در آن قرار دارد نام گذاری می کنند.

 به عنوان مثال رگبار شهابی برساووشی از صورت فلکی برساووش و رگبار جوزایی از صورت فلکی جوزا و ...!! شهاب ها رنگ های متفاوتی دارند.

رنگ شهاب نشان دهنده رنگ عنصری است که بیش از همه یونیزه (تجزیه) شده است. یکی از بارش های شهابی که در تابستان رخ می دهد بارش دلتا ـ دلوی ( کانون بارش درصورت فلکی آبریزان یا دلوی قرار دارد ) می باشد.



منشا این بارش را دنباله دار 96 ماچولز می دانند که احتمالا ازمنظومه  ستاره ای دیگری وارد منظومه شمسی شده است.

فعالیت این بارش از 22 تیر تا 2 شهریور و اوج این بارش امشب و بامداد فردا است.

پیش بینی ها درمورد این شهاب باران متفاوت است، اما احتمالا در زمان اوج بارش  درحدود 15 الی 20 شهاب درساعت قابل مشاهده خواهد بود.



صورت فلکی آبریزان یا دلو درحدود نیمه شب، ازافق جنوب شرق درآسمان بالا می آید در حالی که ماه پرنور هم کمی آن سوتر در کنار ستاره قلب العقرب شاهد ماجراست و متاسفانه نوش تا حدودی مزاحم رصد شهاب باران خواهدبود.

در هر صورت هرچه به صبح نزدیکتر شویم با غروب ماه در افق غربی و بالاتر آمدن صورت فلکی دلو که درمسیری دایره ای رو به جنوب آسمان حرکت می کند، شانس رویت تعداد بیشتر شهاب ها افزایش می یابد به هرحال برای تماشای شهاب های این بارش باید کمی صبوتر بود.

برچسب ها: شهاب ، باران ، شب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار