فريد زکريا تصريح کرد بي تجربگي سياسي ميت رامني موجب شده تا او مواضع مبهمي درباره ايران اتخاذ کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، فريد زکريا گفت: ميت رامني نامزد جمهوري خواه انتخابات رياست جمهوري آمريکا بر شدت حملاتش به  باراک اوباما رئيس جمهور کنوني و نامزد حزب دموکرات در انتخابات امسال افزوده است. اما ميت رامني زمان بدي را براي طرح اين اتهامات برضد اوباما انتخاب کرده است مبني بر اينکه اوباما فردي ضعيف و سست عنصر و ناراست است. 

"نتايج نظرسنجي شبکه تلويزيوني ان بي سي نيوز در آمريکا نشان مي دهد مردم آمريکا در زمينه سياست خارجي، باراک اوباما را به ميت رامني ترجيح مي دهند بطوريکه به نظر 47درصد آمريکايي ها اوباما مي تواند در اين زمينه عملکرد بهتري داشته باشد حال آنکه فقط 32 درصد مي گويند ميت رامني مي تواند سياست خارجي را به گونه اي بهتري هدايت کند. استدلال اصلي ميت رامني در حمله به اوباما در عرصه سياست خارجي آمريکا اين است که اوباما با سياستهايش سبب خشم متحدان آمريکا و جسارت پيدا کردن دشمنان واشنگتن شده است. 

ميت رامني به شدت به مواضع اوباما درباره اسرائيل انتقاد دارد. نتايج پيمايش موسسه تحقيقاتي پيو در چندين کشور جهان نيز گوياي آن است که نگرش ميت رامني درباره جايگاه جهاني درست نيست. مردم اکثر کشورهاي شرکت کننده در اين پيمايش افکارسنجي در دوران باراک اوباما نظري مثبت تر به آمريکا در مقايسه با دوران جرج بوش، رئيس جمهور آمريکا داشتند. البته مردم کشورهاي عربي نگاه منفي درباره اوباما دارند. علت نخست اين نگرش آن است که اوباما در رويکردش درخصوص مساله اسرائيل و فلسطين منصفانه عمل نکرده است. علت ديگر بدبيني اعراب به اوباما، استفاده اوباما از حملات با هواپيماهاي بدون سرنشين در افغانستان و پاکستان براي هدف قراردادن تروريستها است. يکي از علل کاهش محبوبيت آمريکا در اين کشورها، طرفداري شديد از اسرائيل و رويکرد بسيار تند او است. اين درحالي است که ميت رامني از گفتمان دوران جنگ سرد براي حمله به رقيب دموکراتش در انتخابات استفاده مي کند مبني بر اينکه جهان بسيار خطرناک است، دشمنان آمريکا قويتر مي شوند و اوباما ضعيف است. 

فريد زکريا افزود با اين اوصاف، حتي شماري از جمهوري خواهان اذعان کرده اند که ميت رامني در عرصه سياست خارجي به گونه اي عجيب، غيرحرفه اي عمل نمي کند. يکي از علل اين مساله آن است که در ستاد انتخاباتي ميت رامني، مهره هاي وزين جمهوري خواهان در عرصه سياست خارجي يعني افرادي از قبيل رابرت زوليک يا پال ولفوويتز يا ريچارد هاس و يا ريچارد آرميتاژ و استيون هادلي حضور ندارند. به همين علت است که ميت رامني گاف ديگري داده و روسيه را بزرگترين دشمن راهبردي آمريکا توصيف کرده است. 

به نظر مي رسد ميت رامني مي خواهد با چين جنگ تجاري به راه بيندازد. ميت رامني رويکرد مبهم اما در عين حال خصمانه اي درباره سوريه و ايران دارد. وي درباره زمان عقب نشيني از افغانستان، تزلزل داشته است. ميت رامني با چالش جدي مواجه است زيرا باراک اوباما نخستين رئيس جمهور دموکرات در پنجاه سال اخير آمريکا است که با شعارهاي مطرح در عرصه سياست خارجي وارد عرصه شد و به پيروزي رسيد. 

آخرين رئيس جمهور دموکرات پيش از اوباما که با تمرکز بر سياست خارجي به کاخ سفيد راه يافت ليندون جانسون بود که در انتخابات رياست جمهوري سال 1964 به پيروزي رسيد. اگر ميت رامني نيروي حرفه اي در زمينه سياست خارجي را در ستاد انتخاباتي خودش جمع نکند، فاصله او با اوباما در اين زمينه بيشتر و بيشتر خواهد شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار