آمريکا با داشتن پنج درصد جمعيت جهان،50 درصد سلاح جهان را در خود جاي داده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان،10 روز از تيراندازي در يکي از سينماهاي ايالت کلرادو مي گذرد که به کشته و زخمي شدن دهها نفر منجر شد. مطالب زيادي مطرح شده است مبني بر اينکه ريشه اين مشکلات، وجود سلاح فراوان در اختيار مردم آمريکا است. درست است که مسائل و مشکلات روحي و رواني افراد در بروز چنين فجايعي دخيل است اما بايد توجه داشت که در دسترس بودن سلاح اين مساله را بغرنجتر مي کند. تعداد افراد ديوانه و روان پريش و داراي مشکلات روحي و رواني در آمريکا بيش از کشورهاي ديگر نيست و درنتيجه نمي توان گفت که اين مساله ، عامل کشتارها با سلاح در آمريکا به مراتب بيشتر از کشورهاي ديگر است.
 با بررسي ساده مي توان متوجه شد که در اکثر کشورهاي جهان در هر يکصد نفر ، کمتر از شش تا هشت نفر سلاح دارند اما در آمريکا وضع به گونه اي ديگر است. براي هر يکصد آمريکايي ، به صورت متوسط88.8 سلاح وجود دارد که اين رقم در هيچ جاي ديگر  جهان مشاهده نمي شود. يمن از نظر فراواني سلاح در سطح جامعه با فاصله زيادي در رتبه بعد از آمريکا قرار دارد بطوريکه به ازاي هر يکصد نفر در يمن،54 سلاح وجود دارد. صربستان و عراق نيز در رتبه هاي بعدي قرار دارند. آمريکا حدود پنج درصد از جمعيت جهان را در خود جاي داده است اما 50درصد سلاح جهان در آمريکا يافت مي شود. البته آمريکا از اين منظر فقط در زمينه وفور سلاح در رتبه نخست جهاني قرار ندارد بلکه از نظر تعداد کشته ها با سلاح نيز رتبه نخست جهاني را از آن خودش کرده است. در آمريکا در هر يکصد هزار نفر ، سه قتل با سلاح اتفاق مي افتد .
 اين رقم چهار برابر قتل با سلاح در سوئيس ، 10برابر قتل با سلاح در هند ، 20 برابر قتل با سلاح در استراليا و انگليس است. در داخل آمريکا نيز با بررسي ساده مشخص مي شود ايالتهايي که در آنجا قانون محدوديت حمل و مالکيت سلاح وجود دارد، تعداد جرائم مرتبط با سلاح کمتر است. بنابراين، در نتيجه مي توان گفت که ميان قوانين شديد کنترل کننده سلاح و ميزان جرائم با اسلحه ارتباط معنادار مستقيم وجود دارد.  نتايج بررسي هاي موسسه افکارسنجي گالوپ در آمريکا نشان مي دهد به نظر 68درصد مردم اين کشور ، ميزان خشونتها و جرائم در کشورشان در مقايسه با سال گذشته افزايش يافته است.
برچسب ها: سلاح ، آمریکا ، جمعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار