کام خاک های شیرین استان گلستان شور می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان  کارشناس مسئول برنج سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان این که کشت شالی در الگوی کشت استان تنها در اراضی نسق دیده شده است گفت: نقدینگی بالا و استفاده روزمره از شالی سبب شده کشاورزان نسبت به کشت این محصول در استان رغبت بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته باشند.

محمد رضا پور با بیان این که استان در 10 سال گذشته با مشکل خشکسالی مواجه بوده است افزود : آب استان کفاف کشت شالی را نمی دهد و به همین منظور کشاورزان عموما اقدام به برداشت بی رویه از آب های زیر زمین یمی کنند.

وی تصریح کرد : به مرور سطح آب های شیرین پایین می رود که کشاورزان نیز برای تامین آب مورد نیاز شالیزارها اقدام به کف شکنی چاه ها و استفاده از آب شور برای آبیاری زمین ها می کنند.

به گفته وی این کار در دراز مدت سبب شور شدن خاک های شیرین استان می شود که اثر سوء بر کشاورزی منطقه خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد : متاسفانه 9 ماه از سال حجم عظیمی از آب های سطحی استان شامل آب باران، راهی دریا می شود در حالیکه با مدیریت این آب ها از طریق احداث سد و اب بندان ها ، نیاز آبی محصولات کشاورزی استان را تامین کنیم.

به گفته محمد رضا پور امسال سطح زیر کشت شالی در استان از 47 هزار هکتار به 58 هزار هکتار افزایش یافته است در حالیکه بر اساس سند الگوی کشت حداکثر سطح زیر کشت دیده شده در 15 هزار هکتار از زمین های نسق استان است.

وی پیش بینی کرد امسال تولید شلتوک استان 20 درصد افزایش یابد.

سال زراعی گذشته 270 هزار تن شلتوک از سطح شالیزارهای استان گلستان برداشت و روانه بازار شده بود. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.