علاوه بر نوع و مقدار غذای مصرفی در افطار و سحری در فاصله بین افطار تا سحری نیز تعداد دفعات غذا خوردن بسیار اهمیت دارد.

دکتر احمد رضا درستی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دفعات غذا خوردن اهمیت خاصی در سلامتی انسان دارد و به طور  معمول و در روزهای غیر روزه داری توصیه می شود که غذای پر حجم و دارای مقدار زیادی گوشت در ظهر میل شود و صبحانه و شام از غذاهای سبک استفاده شود.

وی افزود: داشتن دو میان وعده در صبح و عصر در قالب میوه کمک زیادی به کنترل اشتها و متابولیسم بدن می کند و بسیار اهمیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی ایام روزه داری با ماه های گرم سال مصادف می شوند از آنجا که مدت زمان بین افطار تا سحری کم است توصیه می شود در وعده غذای اصلی به صورت افطار و سحری و میان وعده تا قبل از خواب در قالب میوه و نوشیدنی مصرف شود.

وی تصریح کرد: در تمام ساعات مابین افطار و سحری نوشیدن مایعات با دمای مناسب و به مقدار فراوان توصیه می شود.

* توصیه هایی در خصوص نوع و روش مصرف مواد غذایی در وعده افطاری و سحری

دکتر احمد رضا درستی در خصوص نوع و روش مصرف مواد غذایی در وعده افطار و سحری اظهار داشت: مصرف ادویه فراوان در این دو وعده علاوه بر ناراحتی های دستگاه گوارش به تشنگی در طول روز هم داخل می زند.

 وی خاطر نشان کرد: اگر غذا بسیار آبکی باشد و نان در آن ریخته شود و همچنین نوشیدن مایعان فراوان در طول غذا خوردن موجب کاهش دسترسی آنزیم های گوارشی به غذاها شده و باعث بروز برخی بیماری های گوارشی می شود.

وی افزود: مصرف غذاهایی از قبیل کله پاچه و سیراب و شیردان هم با وارد کردن مقدار زیادی چربی منجر به مشکلات گوارشی و افت سلامتی و تشنگی شدید در طول روز می گردد.

درستی ادامه داد: خوردن غذاهای سرخ کرده نظیر کوکو سبزی و کوکو سیب زمینی، کتلت و گوشت های سرخ شده مثل کباب و جوجه کباب و ماهی نیز میتواند عوارض مشابهی را ایجاد کند.

وی متذکر شد: مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس نیز در سحری مناسب نیست زیرا موجب بروز ناراحتی های گوارشی از قبیل ترش کردن می شود.

وی یاد آور شد: نوشیدن نوشابه های گاز دار در سحرها نیز به سوء تغذیه، افزایش احتمال چاقی و بیماری های گوارشی منجر می شود.

وی افزود: عدم نوشیدن مایعات کافی، نوشیدن چای و قهوه و کاکائوی فراوان و غلیظ و یا مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات همگی ممکن است منجر به یبوست شوند که با مصرف میوه و سبزی در حد مناسب و روغن زیتون به همراه سالاد این مشکل رفع خواهد شد.

وی در پایان به این نکته اشاره کرد:  کم خوری که می تواند به سوء تغذیه، سرگیجه و سردرد، اختلالات عصبی، لاغری خود و افت  قند خون منجر شود و بسیار خوری و ریزه خواری ها همگی به سلامت فرد لطمه می زنند./ح
برچسب ها: غذا ، افطار ، سحر ، روزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۱۱:۰۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
عالی
آخرین اخبار