سنگ‌هاي مجراي ادراري يکي از شايع‌ترين مشکلات نفرولوژي و ارولوژي است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر حسين عماد ممتاز، فوق تخصص كليه اطفال دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن بيان این مطلب گفت: اگرچه سنگ مجراي ادرار در کودکان شيوع کمتري نسبت به بالغين دارد و تنها حدود 7 درصد سنگ‌هاي ادراري در افراد زير 16 سال ديده مي‌شود، ميزان تشخيص سنگ ادراري در کودکان در سال‌هاي اخير رو به افزايش بوده است.

دكتر حسين عماد ممتاز افزود: در برخي مطالعات در بيشتر کودکان مبتلا به سنگ يک اختلال متابوليک زمينه‌اي يافته شده است و در تعدادي زمينه سنگ‌سازي انسداد مجاري ادراري، عفونت ادرار و يا مثانه نوروپاتيک گزارش شده است.

وي ارزيابي اختصاصي هر اختلال متابوليک را يک فاکتور کليدي در درمان بيماران با سنگ مجراي ادرار دانست و اظهار داشت: سنگ‌هاي مجراي ادراري از شايع‌ترين مشكلات نفرولوژي و ارولوژي است اگرچه شيوع سنگ مجراي ادراري در كودكان بسيار كمتر از بزرگسالان بيان  شده است اما در ساليان اخير به دلایل مختلف از‌ جمله استفاده رايج‌تر از روش‌هاي تصوير‌برداري مانند سونوگرافي، بالاتر رفتن آگاهي و حساسيت پزشكان و تغييرات رژيم غذايي سنگ ادراري در كودكان بيشتر تشخيص داده مي‌شود.

این متخصص با بيان اينكه حدود 7 درصد سنگ‌هاي ادراري در رده سني زير 16 سال ديده مي‌شوند، گفت: ميزان شيوع سنگ ادراري در مناطق مختلف جهان متفاوت است كه مي‌تواند تحت تأثير عوامل ژنتيكي، تغذيه‌اي، جغرافيايي و اقتصادي  اجتماعي باشد.

دكتر عماد ‌ممتاز اضافه كرد: سنگ‌هاي مجراي ادرار در كودكان معمولاً در سه زمينه عفونت ادراري، انسداد مجراي ادراري و زمينه‌هاي متابوليك تشكيل مي‌شوند.

وي عامل اصلي ساخته شدن سنگ ادراري بر هم خوردن تعادل حساس بين رسوب و انحلال كريستال‌ها دانست و گفت: زمينه متابوليك سنگ سازي عمدتاً به دو صورت مي‌تواند به وجود آيد كه يكي افزايش دفع كريستال‌ها مانند كلسيم، اسيداوريك، اگزالات و سيستين در ادرار و ديگري كاهش مهار کننده‌های سنگ سازي مانند منيزيم، سيترات و پیرو فسفات است.

فوق تخصص كليه اطفال تصريح كرد: با توجه به شيوع بالاي اختلالات متابوليك زمينه‌اي در سنگ مجراي ادراري كودكان، بررسي كامل متابوليك در اين گروه سني از اهميت بسزايي برخوردار است.

وي خاطر‌نشان كرد: عواملي مانند تفاوت در رژيم غذايي، محل زندگي و زمينه‌هاي قومي و ارثي مي‌تواند در شيوع بيشتر يكي از اين اختلالات متابوليك در هر جمعيت تحت مطالعه مؤثر باشد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.