كارشناسان مسائل اقتصادي به بررسي فشارهاي اقتصادي بر روي شهروندان آمريكايي و اثرات آن بر انتخابات رياست جمهوري اين كشور پرداختند .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پايگاه اينترنتي اکونومي اين کرايسس ؛  در گزارش اين پايگاه  درباره گسترش فقر در آمريکا و تأثير آن بر انتخابات رياست جمهوري اين کشور آمده است  :
چرا انتخابات رياست جمهوري در آمريکا بر طبقه متوسط جامعه متمرکز است؟ نقش قشر فقير جامعه در اين انتخابات چيست؟ شمار فقرا در آمريکا رو به افزايش است اما نه باراک اوباما و نه ميت رامني در تبليغات انتخاباتي خود از آنها سخني نمي گويند. هوپ ين خبرنگار  آسوشيتدپرس اين هفته گزارش داد شمار فقرا در آمريکا به طرز بي سابقه اي در حال افزايش است، فقر در ميان افراد طبقات مختلف جامعه شيوع پيدا کرده است از کارگران بيکار گرفته تا خانوداه هايي که در حومه شهرها زندگي مي کنند تا فقير ترين فقرا.

هوپ ين اعلام کرد : آماري که قرار است پاييز امسال منتشر شود نشان خواهد داد که ميزان فقر در آمريکا به بالاترين حد از سال 1965 رسيده است ،‌ زماني که ليندن بي جانسون رئيس جمهور وقت آمريکا عمليات مبارزه با فقر خود را در اين کشور آغاز کرد. اين افراد آمريکايي هاي فراموش شده هستند. آنها براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا، استراتژيست ها، ‌دانشمندان و حتي خبرنگاران  نامرئي هستند. چيزي که جديد است افزايش شمار فقرا در حومه شهرها در نتيجه رکود بزرگ اقتصادي است. اين موضوع حتي تلاش هاي ضعيف امروزي براي کمک به فقرا را به عنوان بيکاران جامعه پيچيده تر کرده است.

بر اساس قانون دولت فدرال، هر شخصي که 11 هزار و 170 دلار در سال و يا کمتر از اين ميزان درآمد دارد فقير محسوب مي شود . براي يک خانواده چهار نفره، اين رقم 23  هزار و 50 دلار است. براي طبقه متوسط جامعه، استانداردهاي زندگي بسيار مبهم تر هستند. اوباما رئيس جمهور آمريکا در تلاش براي کاهش ميزان ماليات طبقه متوسط جامعه است و افرادي را که بيش از 250 هزار دلار در سال درآمد دارند، طبقه متوسط جامعه مي داند. برخي اقتصاد دانان افرادي را که 38  تا 61  هزار دلار در سال درآمد دارند را در زمره طبقه متوسط جامعه مي دانند . برخي ديگر نيز اين رقم را بالاتر يا پايين تر اعلام مي کنند. اما در تعريف کلي از آنها بايد اينگونه گفت: طبقه متوسط جامعه ثروتمنداني هستند که خود را جزء طبقه متوسط جامعه مي دانند تا طبقه مرفه جامعه و همچنين افرادي که درآمد کمتري دارند اما خود را جزء طبقه فقير جامعه نمي دانند.

آنچه که درباره طبقه متوسط جامعه مهم به نظر مي رسد اين است که آنها از منظر مبارزات انتخاباتي بسيار تعيين کننده محسوب مي شوند . آنهايي که خود را جزء طبقه متوسط جامعه مي دانند براي تغيير دادن نتيجه انتخابات رياست جمهوري آمريکا کافي هستند. همين کافي است که آنها در کانون توجه نامزدهاي انتخاباتي  قرار گيرند. چيزي که در اين ميان به چشم نمي آيد تغيير جغرافياي فقر در آمريکاست. در سال هاي قبل از رکود اقتصادي مردم تمايل داشتند به حومه هاي شهر بروند تا از فقر ، جنايت ،‌ تجمع جمعيت و اقليت هاي نژادي دور باشند. در شهرها آمار جرم و جنايت بسيار بود و مدارس از امکانات کمي برخوردار بودند در حالي که در حومه شهرها امنيت برقرار بود و امکانات رفاهي نيز به اندازه کافي در اختيار همگان بود.

آلن بروب و اليزابت کنيبون از موسسه بروکينگز اکنون درباره پيدايش نوعي فقر جديد در حومه شهرها سخن مي گويند.

آنها با مطالعه آمار و اطلاعات منتشر شده در اين باره اعلام کردند: رکود بزرگ اقتصادي نرخ فقر را به ميزان بي سابقه اي افزايش و درآمد خانوارها را در مناطق گسترده اي کاهش داده است. » انها توضيح مي دهند که چگونه شمار فقرا در حومه شهرها طي سال هاي دو هزار تا دو هزار و ده به صورت انفجاري افزايش يافته اند: شمار فقرا در مناطق فونيکس، مسا و اسکاتسديل در ايالت آريزونا صد و چهار مميز چهار دهم درصد، ‌کيپ کورال،  فورت ميرز در ايالت فلوريدا صد و چهل و دو مميز سه دهم درصد،مناطق حومه ساوت ليک سيتي صد و نوزده مميز شش دهم درصد ،‌ مناطق حومه شيکاگو هفتاد و شش مميز سه دهم درصد ، ريور سايد و سن برناردينو در ايالت کاليفرنيا پنجاه و سه مميز چهار دهم درصد افزايش يافته است. قربانيان رکود اقتصادي بزرگ با از دست دادن شغلشان و از دست دادن خانه هايشان در شمار فقرا قرار گرفته اند.

اين موضوع به صورت گسترده اي در مناطق ريورسايد - سن برناردينو و قسمت هاي وسيعي از لس آنجلس موسوم به اينلند امپاير مشهود است. اين مناطق فاقد سرويس هاي اجتماعي اينترنتي مي باشند . دسترسي به مراکز درماني در مناطق حومه شهر ها به سبب بعد مسافت بسيار دشوار است و سرويس حمل و نقل عمومي نيز وجود ندارد. اين موضوع زندگي را براي افراد در مناطق فقير نشين لس آنجلس دشوار کرده است. اميدها براي اين که افراد فقير مشمول قانون مراقبت هاي پزشکي قرار گيرند هم اکنون وجود دارد.

گسترش کمک هاي پزشکي سبب بهبود اوضاع زندگي در مناطق فقير خواهد شد. برنامه کار اجتماعي نيز  سبب بازگشت به کار برخي افراد مي شود. هيچ کدام از اين کارها در صورت پيروزي رامني در انتخابات محقق نخواهد شد.
تنها پيروزي اوبامامي تواند اميد را به فقرا بازگرداند اما تعهدات او براي کاهش نرخ ماليات ها براي طبقه متوسط جامعه کافي نيست.

او بايد درباره فقراي نامريي صحبت کند و مانع از بازگشت آمريکا به دوران قبل از جنگ با فقر شود.
برچسب ها: بحران ، آمریکا ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار