جمع آوری بذر گونه حرا در هرمزگان آغاز شد

 

حرا از گونه های درختان دریایی شناور در سواحل خلیج فارس ، زیستگاه مهمی برای آبزیان ، بی مهرگان و پرندگان است و نقش مهمی در حفظ محیط دریایی دارد.

به گزارش خبرنگار با شگاه خبرنگاران بندرعباس مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت : ساحل نشینان قشم ، بندرخمیر ، سیریک ، جاسک ، بندرلنگه و کولغان بندرعباس با مجوز این اداره کل ، بذر درختان حرا را برداشت و نهال تولید می کنند .

یکتاپور افزود : بخشی از بذر جمع آوری شده هم به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تحویل و در نهالستانهای باغوی بندرعباس ، جاسک و بندرلنگه به نهال تبدیل می شوند .

وی گفت : نهالها پس از رشد تا ارتفاع 20 تا 30 سانتی متری برای کاشت در سواحل ، دهانه رودخانه ها و محل جزر و مد دریا منتقل می شوند .

جمع آوری بذر گونه حرا تا اوایل شهریور ادامه دارد و کاشت نهال از اواخر مهر آغاز می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت : در صورت تأمین اعتبار صد میلیون تومانی ، امسال صد هزار اصله نهال حرا تولید و در خورها و سواحل استان هرمزگان کشت می شود .

گسترش جنگل و حفظ تنوع زیستی ، حفاظت از خاک ، تقویت زیستگاه پرندگان و حشرات از اهداف تولید و کاشت نهال حرا است .

جنگلهای حرا بر روی خاکهای لجنی ناشی از رسوب خاکهای حاصل از فرسایش سواحل رشد می کند و با جزر ومد آب در دریا شناور می شوند .

هرمزگان در ایجاد جنگلهای حرا وچندل در سواحل خلیج فارس رتبه نخست را در کشور دارد.

جنگلهای شناور دریایی (مانگرو) هرمزگان با گونه های شاخص حرا و چندل با سطح 20 هزار و 290 هکتار معادل 78 درصد از مساحت جنگلهای مانگرو کشور را داراست.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان طرح تولید و کشت نهال حرا را از سال 1370 در این استان آغاز کرد و تا کنون هفت میلیون و 680 هزار اصله نهال حرا و چندل در استان تولید و کشت شده است.

اروپاییان این گیاه را که بر طبق افسانه ها از اشک چشم آدم روئیده است به افتخار دانشمند شهیر ایرانی ابوعلی سینا ، اوسینا می نامند.

پارسال 500 هزار اصله نهال حرا درسواحل هرمزگان کاشته شد./س .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.