مسوول امور داروخانه‌ های دانشگاه علوم پزشكی كهگیلویه و بویراحمد گفت: جدیدترین داروی تركیبی حاوی 'آزیلزارتان مدوكسومیل' و 'كلرتالیدون' با نام تجاری 'اداربیكلور' برای درمان فشار خون بالا در افراد بزرگسال در داروخانه ‌های این استان عرضه شد.

دكتر 'عقیل عابدی' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: 'اداربیكلور' تنها داروی تركیبی با دوز ثابت حاوی بلوكر گیرنده آنژیوتانسین دو و كلرتالیدون است كه به صورت یك بار در روز مصرف می‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
وی بیان كرد: شایع‌ ترین عوارض جانبی این دارو شامل خواب‌ آلودگی، افزایش سطح كراتین‌ فسفوكیناز خون و اسهال بوده و به شكل قرص‌ های 40 و 80 میلی‌ گرمی به بازار آمده كه دوز توصیه شده آن 80 میلی گرم به میزان یك بار در روز است.
عابدی اظهار داشت: بیماری فشارخون بالا وضعیتی است كه در آن میزان فشار خون فرد به بالای 140 بر 90 میلی‌ متر جیوه رسیده و كنترل آن می بایست جزئی از برنامه مدیریت مشكلات قلبی و عروقی شامل تنظیم مطلوب چربی ‌خون، مدیریت دیابت، پیشگیری از لخته‌ های خونی، ترك سیگار، ورزش منظم و محدودسازی میزان دریافت سدیم در مواد غذایی باشد.
وی عنوان كرد: كنترل فشار خون و تنظیم آن به میزان مطلوب موجب كاهش خطر ابتلا به عوارض كشنده و غیركشنده بیماری ‌های قلبی و عروقی مانند حملات قلبی و مغزی خواهد شد./س
برچسب ها: دارو ، درمان ، فشار ، خون ، داروخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.