آثار قرآني بيان كلام خداست از اين رو جذابيت بيشتري براي مخاطبين دارد و قطعا حتي با نبود هنرمند اين آثار ماندگار خواهد بود.

جليل رسولي، هنرمند برجسته خوشنويس كشورمان كه بيش از 50 سال در زمينه اين هنر سنتي فعاليت كرده است در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران گفت: در مضامين قرآني يك نوع نورانيت و معنويت قرار دارد و هنرمند براي پرداختن به اين نوع مضامين مي بايست به درجه اي از بي آلايش رسيده باشد.

وي اظهار داشت: در مضامين قرآني كه در قالب آثار هنري ارائه مي شود رازي نهفته كه در هيچيك از آثار مميزي با سر موضوع ديگري نمي توان آن رايافت.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: به جرات مي توان گفت بركتي در پرداختن به مفاهيم قرآني وجود دارد كه وصف ناپذير است و هنرمندي كه به اين موضوعات مي پردازد آن را درك مي كند.

آثاري كه كلام خداست ماندگار مي شود

اين هنرمند برجسته خوشنويسي كه در طول 4 سال 4 نوع آيه نور را به شيوه نقاشي، خط خلق كرده است در ادامه خاطرنشان كرد: پرداختن و خلق آثار قرآني نياز به صرف زمان بيشتري دارد، در خلق آثاري كه برگرفته از آيه شريفه نور علي نور بود در طي چهار سال چهل فرم را طراحي و خلق كردم .

وي گفت: پس از خلق اين آثار اين حس را دريافتم كه آثاري كه قرآني و كلام خداوند است ماندگار خواهد شد.

وي اظهار داشت: قرآن هاي كه در موزه آستان قدس رضوي وجود دارد گواه اين حس است، بسياري از اين قرآن ها كه كتابت شده است بدون امضا است يعني هنرمند بدون آنكه اثري از خود برجاي بگذارد كتابت قرآن كرده است اما پس از گذشت سال هاي متمادي مشاهده مي كنيم كه ان قرآن كتابت شده توسط هنرمند گمنام، در موزه آستان قدس رضوي نگهداري مي شود.

وي اظهار داشت: بنابراين سر اثر قرآني به عنوان اثري ماند گار باقي مي ماند و هر چند كه هنرمندش نباشد اما به نوعي مي توان گفت هنرمند آن با اين اثر ماندگار از عالم محو نمي شود.

وي تصريح كرد: در اين آثار ماندگار و قرآن هاي كتابت شده در اين حوزه مي توان علاقه بي بديل هنرمندان در هنگام كتابت به صداقت مشاهده كرد و همه اينها الطاف از بركت قرآن كريم است.

*عمل به قرآن مهمترين هدف است

اين هنرمند برجسته خوشنويسي ايران گفت: اينكه قرآن كريم صوت زيبا خواننده شود و آنچه كه در قرآن آمده با خطي خوش نوشته شود بسيار شايسته است اما نكته بسيار مهم در كنار تمام اين مطالب، عمل به قرآن است و در حقيقت هدف اصلي عمل به قرآن كريم است.

وي درباره احساس هنرمند در زمان پرداختن به مضامين قرآني گفت: خلق آثاري با مضامين قرآني نيازمند آن است كه به آنچه مي نويسيم و يا در قالب اثر هنري ارائه مي كنيم اعتقاد داشته باشيم اگر به اين اعتقاد و  ايمان برسيم قطعا اثري دلنشين را خلق خواهيم كرد.

*جذابيت اثر قرآني در منقلب شدن خود هنرمند است

رسولي گفت: با اثري قرآني در صورتي براي مخاطب جذاب و دلنشين است و به عبارتي مخاطب را جذب مي كند كه در ابتدا خود هنرمند را منقلب كند و به نوعي صد بار دل هنرمند را بلرزاند و بعد براي مخاطب تاثير گذار باشد.

وي درباره جذابيت آثار قرآني گفت:  جذابيت آثار هنري با مضامين قرآني بخاطر كلام خداوند است و اين هم از معجزات قرآن كريم است.

اين هنرمند برجسته خوشنويس ايران گفت: يكي از نكات بسيار مهم درگسترش فعاليت هنرمندان در پرداختن به موضوعات قرآني حمايت از هنرمندان است.

وي گفت: در حقيقت دولت با حمايت از آثار و كارهاي قرآني باعث راغب شدن بيشتر هنرمندان براي پرداختن به موضوعات خواهد شد./ي2
برچسب ها: خوشنویسی ، قرآن ، دسولی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار