مدیرمنطقه 9 شرکت انتقال گاز ایران با بیان این که در سال گذشته بیش از 15میلیارد مترمکعب گاز از این منطقه عبور داده شده است،از افزایش ظرفیت انتقال روزانه 90 میلیون مترمکعب گاز از منطقه 9 تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران صفرعلی جمال لیوانی با بیان این که این افزایش ظرفیت انتقال گاز از طریق خط سوم سراسری ایجاد خواهد شد، افزود: خط لوله سوم سراسری که از عسلویه شروع می شود، تا لوشان استان گیلان تزریق گاز شده است و حدفاصل لوشان _ رشت نیز در مسیری به طول 80 کیلومتر تا پایان امسال تزریق گازخواهد شد.

وی گفت: با بهره برداری این قطعه از خط سوم سراسری،استان گیلان و استان های همجوار آن (گلستان و مازن دران) که محدوده عملیاتی منطقه 9 به شمار می آیند،کمبود تامین گاز نخواهند داشت.

مدیرمنطقه 9 شرکت انتقال گاز ایران با بیان این که این منطقه عملیاتی با جدایی بخش هایی از مناطق 4 و 8 ایجاد شده است، اظهار کرد: فعالیت رسمی منطقه 9 از سه سال پیش شروع شده است و با بهره گیری از حدود 1200 کیلومتر خط لوله،پنج تاسیسات تقویت فشار گاز و سه یارد تعمیراتی پشتیبان،انتقال گاز به استان های یاد شده را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: قلعه جیق در استان گلستان،نور و نکا در استان مازندارن، همچنین،رامسر و رشت در استان گیلان نیز تاسیساتی هستند که این منطقه عملیاتی با بهره گیری از آن ها گاز مورد نیاز مبادی مصرف را تامین می کند.

وی با بیان این که در این استان ها بیش از یک میلیون و 800 هزارار مشترک از گاز استفاده می کنند، گفت: در سال گذشته بیش از 15میلیارد مترمکعب گاز از طریق خطوط لوله منطقه 9 به نقاط مختلف ارسال که بخش عمده آن در استان های گیلان،مازندارن و گلستان مصرف شده است.

مدیرمنطقه 9 شرکت انتقال گاز ایران درباره حریم خطوط لوله و ساخت ساز در جوار آن ها نیز گفت: جغرافیای استان های شمالی کشور اهمیت موضوع ساخت و ساز ابنیه در حریم خطوط لوله را مهم تر از دیگر مناطق عملیاتی ساخته به همین دلیل تلاش شده است با فرهنگ سازی،تغییر کلاس خطوط لوله و در برخی موارد هشدارهای قانونی،ازساخت و سازها درحریم تعریف شده(250 متر از دو سوی خط لوله) جلوگیری شود.

لیوانی گفت: با توجه به اطلاع رسانی های پیاپی و آگاه سازی ازپیامدهای ساخت و ساز در حریم خطوط لوله(ویژه در مناطق روستایی)این مهم روند رو به کاهشی یافته است.

وی در باره ایمنی خطوط انتقال گاز محدوده عملیاتی منطقه 9 اظهار کرد: از آن جا که انتقال ایمن و پایدار به مبادی مصرف مهم ترین مسوولیت مناطق عملیاتی به مشار می آید،از این رو بازرسی های فنی به طور مستمر این مورد در دستور کارشان قرار دارد.

مدیرمنطقه 9 شرکت انتقال گاز ایران گفت: پیگ رانی(جاروبک رانی)معمولی با هدف تمیز کردن داخل خطوط لوله،پیگ رانی هوشمند با هدف شناسایی نقاط آسیب دیده،تعویض پوشش و تغییر کلاس عملیاتی هستند که به منظور افزایش ضریب ایمنی خطوط انتقال گاز انجام می گیرد.

به گفته لیوانی درسال گذشته،کل خطوط لوله(حدود 1200 کیلومتر) این منطقه عملیاتی پیگ رانی معمولی، 20 کیلومتر تغییر کلاس و نزدیک به 40 کیلومتر نیز تعویض پوشش انجام شد.

وی تصریح کرد: امسال نیز برای 1200 کیلومتر پیگ معمولی و 14 کیلومتر تغییر کلاس خطوط لوله برنامه ریزی شده که درصورت نیاز پیگ رانی هوشمند و تعویض پوشش نیز انجام خواهد شد.

مدیرمنطقه 9 شرکت انتقال گاز ایران تاکید کرد: موقعیت حساس و استراتژیک این منطقه به عنوان دروازه وادرات گاز (با هدف تقویت نقاط شمالی کشور) موجب شده تامنطقه 9 از آمادگی بالایی برخوردار شود و با اقدام های پیش گیرانه در شرایطی مطلوب برای انتقال گاز به مبادی مصرف قرار گیرد.


برچسب ها: گاز ، عملیات ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار