البته امر به معروف و نهي از منکر شرايط خاص خود را دارد و مومنين بايد طبق آن اقدام به اين سنت پسنديده کنند اما بدون شک اگر در جامعه ما اين سنت الهي رواج گيرد بسياري از مشکلات جامعه حل و فصل مي گردد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگارن، فرارسيدن ماه مبارک رمضان فرصتي بسيار مناسب براي توجه به يک فريضه بسيار مهم اسلامي است که مع الاسف با نوعي غفلت روبه رو شده است.امر به معروف و نهي از منکر يکي از فريضه هاي بسيار مهم در ميان جامعه اسلامي است که عمل کنندگان به آن به تعبير معصومين خلفاي پروردگار بر روي زمين هستند.

پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند:هر کس امر به معروف و نهي از منکر نمايد ، پس او جانشين خدا در زمين و جانشين رسول خدا و جانشين کتاب خداست.

البته امر به معروف و نهي از منکر شرايط خاص خود را دارد و مومنين بايد طبق آن اقدام به اين سنت پسنديده کنند اما بدون شک اگر در جامعه ما اين سنت الهي رواج گيرد بسياري از مشکلات جامعه حل و فصل مي گردد.

مقام معظم رهبري در خصوص اهميت تذکر لساني و در پاسخ به سئوال يکي از دانشجويان دانشگاه تهران مبني بر اينکه بهترين شيوه برخورد با منكرات چيست، مي فرمايند:  اگر شما بخواهيد برخورد كنيد، «زبان» است. شما به غير از زبان، هيچ تكليف ديگري نداريد. نهي از منكر براي مردم، فقط زباني است.

 البته براي حكومت، اين‌طور نيست. اگر منكر بزرگي باشد، برخورد حكومت احياناً ممكن است برخورد قانوني و خشن هم باشد؛ ليكن نهي از منكر و امر به معروفي كه در شرع مقدس اسلام هست، زبان است؛ «انّما هي اللسان».تعجب نكنيد. من به شما عرض مي‌كنم كه تأثير امر و نهي زباني - اگر انجام گيرد - از تأثير مشت پولادين حكومتها بيشتر است. من چند سال است كه گفته‌ام امر به معروف و نهي از منكر. البته عده‌اي اين كار را مي‌كنند؛ اما همه نمي‌كنند. همه تجربه نمي‌كنند، مي‌گويند آقا چرا اثر نمي‌كند؛ تجربه كنيد.

 منكري را كه ديديد، با زبان تذكر دهيد. اصلاً لازم هم نيست زبان گزنده باشد و يا شما براي رفع آن منكر، سخنراني بكنيد. يك كلمه بگوييد: آقا! خانم! برادر! اين منكر است. شما بگوييد، نفر دوم بگويد، نفر سوم بگويد، نفر دهم بگويد، نفر پنجاهم بگويد؛ كي مي‌تواند منكر را ادامه دهد؟البته به شما بگويم عزيزان من! منكر را بايد بشناسيد. چيزهايي ممكن است به نظر بعضي منكر بيايد؛ در حالي كه منكر نباشد. بايد معروف و منكر را بشناسيد. واقعاً بايد بدانيد اين منكر است. بعضي گفته‌اند كه بايد احتمال تأثير وجود داشته باشد. من مي‌گويم احتمال تأثير همه جا قطعي است؛ مگر در نزد حكومتهاي قلدر، قدرتمندان و سلاطين. آنهايند كه البته حرف حساب به گوششان فرو نمي‌رود و اثر نمي‌كند؛ اما براي مردم چرا. براي مردم، حرف اثر دارد. بنابراين، پاسخ من اين شد كه بهترين روش براي شما كه از من سئوال كرديد، «زبان» است.(22/02/1377بيانات رهبر معظم انقلاب  در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران.)‌

از اين روست که مي توان گفت يکي از راهکارهاي اصلي مقابله با آسيب هاي اجتماعي در كشور توجه به اهميت تذكر لساني است .به عنوان مثال امروز برخي از افراد در جامعه حجاب بسيار بدي دارند اما گويا اين شخص از ديگران محترم تر پنداشته مي شود!!

به گزارش رسالت، در حالي كه خانواده و اطرافيان وي اولين كساني هستند كه بايد به وي تذكر لساني بدهند و آسيب هايي را كه اين نوع پوشش براي وي پديد خواهد آورد برشمرند. امروز مردم به شدت از وضعيت بدحجابي ناراحت هستند ولي كمتر ديده مي شود اين دل نگراني به يك اقدام سازنده و تبييني براي جوانان تبديل شود.

شايد در حيطه افراد نباشد كه به هركسي كه در خيابان مي بينند تذكر دهند اما به افراد خانواده و فاميل چطور؟ آيا كساني كه اعتقاد به حجاب اصيل ايراني - اسلامي دارند بايد در برابر اين نوع بدحجابي ها ساكت باشند؟ در حالي كه در صورت تذكر هاي دقيق آنها كه همراه با استدلال و منطق است مي تواند بسياري از جوانان را قانع سازد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: رمضان ، منکر ، معروف ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.