مرگ "محمدرضا پهلوي" پادشاه مخلوع ايران در قاهره، آغاز عمليات غرورآفرين "مرصاد" در منطقه اسلام ‏آباد غرب، اقامه اولين نماز جمعه رسمي جمهوري اسلامي ايران، نزول كتاب مقدس تورات، كشف عنصر پرقدرت راديوم، آغاز فعالیت سازمان جاسوسی آمریکا و ملي شدن كانال سوئز از مهمترین رخدادهای امروز در تاریخ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 5شنبه 5 مرداد 1391 خورشیدی، 6رمضان 1433 هجری و 26 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:.

اقامه اولين نماز جمعه رسمي جمهوري اسلامي ايران در تهران به امامت آيت ‏اللَّه طالقاني (1358 ش)


روز جمعه پنجم مرداد سال 1358 برابر با سوم ماه مبارك رمضان سال 1399 ق، اولين نماز جمعه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به امامت مرحوم آيت‏ اللَّه سيدمحمود طالقاني در دانشگاه تهران برگزار شد. امام خميني)ره(، چند روز قبل حكم برپايي و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند. جمعيت انبوه و ميليوني كه از نخستين ساعات بامداد اين روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خيابان‏هاي اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تكبيرگويان، حمايت خويش را از رهبري امام خميني(ره) و نهضت الهي ايشان اعلام داشتند. نماز جمعه پس از پيروزي انقلاب، همواره محلي براي هوشياري و آگاهي‏ بخشي به مردم و نيز مكاني براي تزكيه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندي بوده و هست.

نزول كتاب مقدس تورات بر "حضرت موسي بن عمران" به نقل از نبي اكرم(ص)

تورات، لفظ عربي شده کلمه «تورا» به زبان عبري است که به‌معناي تعليم و آموزش يا ارشاد است، يهوديان آن را ناموس، شريعت و قانون مي‌دانند، اما «تورات» در متداول‌ترين کاربرد، نام پنج سِفر کتاب اول عهد عتيق (تورات) و از کتاب مقدس يهوديان است که به "اسفار خمسه" نيز مشهور است. اين تورات را به عقيده يهوديان، خداوند از طريق موسي کليم‌الله، در کوه سينا به بني اسرائيل در پنج کتاب (سفر) ابلاغ کرده است. از همين‌رو، اعتقاد به آسماني بودن تورات از ضروريات دين يهود است.

بيش‌تر يهوديان معتقد هستند که تورات به دو صورت کتبي و شفاهي، در مدت چهل سال اقامت بني اسرائيل در بيابان بر موسي نازل شد و او آن را بر قوم خود آموخت و اين مطالب بر سطح دو لوح سنگي بود. يکي از مجموعه کتاب‌هاي ديني يهوديان که به اختصار «تنخ» مي گويند، "تورا" يا "اسفار خمسه" معروف به شريعت حضرت موسي است.  اين پنج سفر کتاب اول يا اين پنج کتاب سفر از کتاب مقدس عبارت‌اند از: ۱- سفر تکوين يا پيدايش؛۲- سفر خروج؛ ۳- سفر لاويان؛ ۴- سفر اعداد؛ ۵- سفر تثنيه.

مرگ "محمدرضا پهلوي" پادشاه مخلوع ايران در قاهره (1359 ش)


محمدرضا پهلوي در چهارم آبان ماه 1298 ش در تهران به دنيا آمد و تا سال 1320 ش وليعهد بود. با ورود متفقين به ايران و بركناري رضاخان به سلطنت نشانده شد. با آغاز حركت انقلاب اسلامي در خرداد 1342، مردم را به خاك و خون كشيد و امام خمینی را در 13 آبان 1343 تبعيد کرد. تا سال 57 به سلطنت پرداخت اما با شدت گرفتن انقلاب از کشور گریخت. سرانجام در 22 بهمن 1357 ش، طومار سلطنت ننگين پهلوي و 2500 سال حكومت شاهنشاهي در هم پيچيده شد و وی پس از ماه‏ ها آوارگي، در پنجم مردادماه 1359 ش در قاهره پايتخت مصر در ميان غُربَت و بيماري و كوله‏ باري از جنايت و وحشي‏گري به اسلاف خود پيوست

رحلت فقيه جليل "حمزة بن عبدالعزيز ديلمي" (463 ق)

ابويعلي حمزة بن عبدالعزيز ديلمي طبرستاني معروف به "سَلاَّر"، فقيه بزرگ شيعه و از شاگردان شيخ مفيد و سيد مرتضي علم الهدي است. شيخ ابوعلي طوسي فرزند شيخ الطائفه، ابوالمكرّم مبارك بن فاخرِ نحوي، ابوالصلاح حَلَبي و ابوالفتح كراجكي و دانشمندان ديگر، از جمله شاگردان اين عالم بزرگ به شمار مي‏آيند. او از طرف سيدمرتضي، منصب حكومت شرعيه و فصل خصومات و مرافعات ديني در حَلَب داشت. الابواب و الفصول، التَّقريب، المَراسِمُ العَلَويّه و الاحكامُ النَّبويَّه از اوست. مدفن سلاّر ديلمي در نزديكي تبريز واقع است.

كشف عنصر پرقدرت راديوم توسط "پير و ماری كوری" دانشمندان فرانسوی (1898م)

ماري كوري فيزيك‏دان بزرگ فرانسوي در 26 ژوئيه سال 1898م، عنصر جديدي كشف كرد و نام آن را به دليل علاقه ‏اي كه به زادگاه خود واقع در پولَند لهستان داشت، پلونيوم گذارد. اما وي و همسرش پيِر كوري به اين كشف قانع نشدند زيرا بقيه ماده‏ اي كه بعد از پلونيوم به دست آمد، به مراتب قوي‏تر و موثرتر از پلونيوم بود. آن‏ها دوباره به صاف كردن محلول پرداختند تا آنكه ماده جديدي را كشف كردند و آن را راديوم ناميدند. راديوم عنصر عجيبي بود. قدرت راديو اكتيويته آن ميليون‏ها بار بيش از اورانيوم بود و اين همان چيزي بود كه ماري كوري مدت‏ها درجستجويش بود.

راديوم به آساني روي فيلم عكاسي اثر مي‏گذارد و شدت اين تاثير حتي موقعي كه فيلم در كاغذ ضد نور پيچيده شده باشد ديده مي‏شود. ماري كوري دريافت كه راديوم روي بافت بدن اثر مي‏كند و آن را از بين مي‏برد. بنابراين مي‏توان از آن براي معالجه سرطان و ساير بيماري‏هاي پوستي استفاده كرد. گرمايى كه از عنصر راديوم به دست مي‏آيد به حدي است كه مي‏تواند در هر ساعت يك برابر و نيم وزن خود، يخ را آب كند. اين انرژيِ حرارتي از خودِ راديوم توليد مي‏شود يعني راديوم به اتم‏هاي ساده ‏تر تجزيه مي‏شود و ايجاد گرما مي‏كند. ماري كوري با اين كشف دنيا را به تكان درآورد و به همراه همسرش، برنده جايزه نوبل فيزيك شد.

تولد "جورج برنارْدْ شاوْ" نويسنده مشهور ايرلندي (1856م)


جورج برنارد شاو ايرلندي، در 26 ژوئيه 1856م در خانواده ‏اي فقير در دوبلين متولّد شد. در خانه و نزد مادرش آموزش عميقي در موسيقي يافت و در موزه شهر نيز نقاشي آموخت. وي در 20 سالگي راهي لندن شد و در ابتدا به مقاله‏ نويسي روزنامه روي آورد. تا اين‏كه در سال 1879م به نوشتن داستان و نمايش‏نامه پرداخت و در آن‏ها رنج و درد و تيرگي باطن جامعه خود را نشان داد. در اين مدت به روزنامه‏ نگاري، سرودن شعر و پيوستن به دسته‏ هاي سياسي مشغول شد و كم‏كم با آثار ادبي و نظريه‏ هاي فلاسفه آشنايى يافت. وی با اجراي نمايش‏نامه سرباز شكلاتي در سال 1893 در امريكا، شهرتي فراوان پيدا كرد و پس از بهبود اوضاع مالي، سفرهايى به دور دنيا نمود و آثار قلمي فراواني از خود به جاي نهاد.

شيوه نگارش برنارد شاو، شيوه ‏اي مستقيم با بياني روشن و صريح و داراي قدرت كلام است. بيان انديشه ‏ها و مباحث خاص او، عاري از سنگيني خطابه ‏اي يا دفاعي است. ذوق، خيال‏انگيزي، روح بذله ‏گويى و طنزپردازي بر نوشته‏ هايش غلبه دارد و در عين حال، با فصاحت همراه است. ديباچه‏ هاي آثار نمايشي شاوْ، غالباً بسيار مهم و داراي مفاهيم عميق و انديشه‏ هاي آزادي‏خواهانه است. برنارد در سال 1925م موفق به اخذ جايزه ادبي نوبل گرديد و اين جايزه باعث نفوذ فراوان وي در ميان مردم و مقامات شد. آثار شاو شامل بيش از 5 نمايش‏نامه است. بعضي نمايش‏نامه ‏هاي او عبارتند از: شغل بانو وارن، مرد سرنوشت، بشر و حقوق بشر، كاترين بزرگ و ژاندارك مقدس. شاو سرانجام در دوم نوامبر 1950 در 94 سالگي درگذشت.

استعفاي "ملك فاروق" پادشاه مصر، در پي كودتاي نظامي در اين كشور (1952م)

به دنبال تأسيس رژيم غاصب صهيونيستي و آغاز جنگ اول اعراب و اسرائيل، ملك فاروق پادشاه مصر نيز دستور حمله به اين رژيم را صادر كرد. اما اين جنگ با شكست مصر مواجه گرديد و مردم اين كشور را نسبت به ملك ‏فاروق به شدت بدبين كرد. اين بدبيني در كنار فساد رايج در دستگاه رهبري فاروق، زمينه كودتاي آرام ژنرال نجيب و سرهنگ جمال عبدالناصر را در 23 ژوئيه 1952م به وجود آورد. سه روز پس از اين كودتا، فاروق در 26 ژانويه 1952م مجبور به استعفا گرديد و رهبران كودتا پسر خردسال فاروق را به سلطنت نشاندند. اما در پي اعلام جمهوري در مصر در 18 ژوئن 1953م، فاروق و خانواده ‏اش از مصر اخراج شدند.

اعلام ملي شدن كانال سوئز توسط "جمال عبدالناصر" رئيس جمهور مصر (1956م)

كانال سوئز در سال 1869م توسط فرانسه احداث شد و با بهره‏ برداري از اين مسير، راه دريايى ميان اروپا و آسيا كوتاه‏تر گرديد. تسلط انگلستان و هم‏چنين فرانسه بر كانال سوئز همچنان ادامه يافت تا اين كه در 26 ژوئيه 1956م و در زمان حكومت جمال عبدالناصر، وي براي قطع دست اين دو دولت از اين كانال استراتژيك، كانال سوئز را ملي اعلام كرد. در پي اين اقدامِ ناصر، نيروهايى از انگليس، فرانسه و رژيم صهيونيستي، در 31 اكتبر آن سال، هم‏زمان به مصر حمله كردند. اما با وجود برتري نظامي اين كشورها در جنگِ سوئز، فشار افكار بين‏ المللي بر دولت‏هاي متجاوز و نيز مقاومت ملت مسلمان مصر، موجب عقب نشيني اشغال‏گران از منطقه كانال سوئز شد و اين كانال در اختيار ملت و دولت مصر قرار گرفت.

آغاز عمليات غرورآفرين "مرصاد" در منطقه اسلام‏ آباد غرب (1367 ش)


گروهک منافقین با تصور این‌ که پذیرش قطعنامه 598 ناشی از جدایی ملت و دولت است، سعی در رسیدن به اهداف پلید خود نمود. منافقین با جمع آوری دیگر ضد انقلابیون سرخورده، نیرویی به استعداد تقریبی 15 هزار نفر فراهم کرده و با بهره گیری از جنگ افزارهای اهدایی صدام، حمله خود را از محور غرب به خاک کشور آغاز کردند. ملت سلحشور ایران، پس از اطلاع از تجاوز منافقین به میهن اسلامی، به خروش آمده و به جبهه‌های جنگ اعزام می‌شوند. سرانجام عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه 1367، با رمز مبارک یا علی (ع) و به منظور مقابله با منافقین در منطقه اسلام‌آباد و کرند غرب در استان کرمانشاه، آغاز گردید. منافقین خلق، خوشحال از پیروزی‌های مقدماتی، راهی باختران (کرمانشاه) شده، به قصد سرنگونی نظام به سمت تهران حرکت نمودند.

رزمندگان اسلام در 34 کیلومتری باختران، ناگهان راه را بر ستون‌های منافقین می‌بندند و واحدهای زرهی رزمندگان، تعداد زیادی از ادوات سنگین زرهی منافقین را هدف قرار داده و به آتش می‌کشند. جاده باختران - اسلام‌آباد در همان لحظات اولیه، انباشته از ادوات سوخته شده می‌شود و عکس‌العمل سریع رزمندگان، منافقین را به فراری مفتضحانه وادار می‌سازد. این عملیات در روز بعد نیز با حمله هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سرکوبی شدید منافقان ادامه یافت و دشمن را دچار شکست سخت و سنگینی نمود. بدین ترتیب، منافقان متحمل تلفات و خسارات عظیمی شدند که بیش از 120 دستگاه تانک، 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‌انداز 80 میلی‌متری، 150 قبضه خمپاره‌انداز 60 میلی‌متری و 30 قبضه توپ 106 میلی‌متری منهدم شد. علاوه بر آن ده‌ها دستگاه تانک، نفربر، خودرو و نیز صدها قبضه سلاح سبک و نیز مقادیری تجهیزات پیشرفته الکترونیکی و مخابراتی به غنیمت نیروهای اسلامی درآمد. در این عملیات، 4800 نفر از منافقان نیز کشته و زخمی شدند.

5مرداد در هشت سال دفاع مقدس

با كمین پاسداران در منطقه سلماس، 4 تن از عناصر حزب دمكرات كشته و 15 تن نیز زخمی شدند.61

بمباران مراكز صنعتی و مسكونی اراك كه براثر آن، بیش از 100تن شهید و 500 تن مجروح شدند65

حمله نیروهای ارتش در میمك و بازپسگیری تپه " شهدا " و قسمتی از یال جنوبی ناف میمك66

حمله تكاوران تیپ 75 ظفر سپاه و حزب دمكرات كردستان عراق در جاده چمچال ـ سنگاو.

انهدام 12 دكل انتقال برق در منطقه " اسكي‌كلك " كه بر اثر آن ، برق شهرهای موصل ، اربیل و كركوك قطع شد.

برخي از رويدادهاي 26 جولای

1835: كشت نيشكر در هاوايي آغاز شد.

1887: دكتر زامنهوف خود آموز زبان بين المللي «اسپرانتو» را كه خود ساخته بود تا با يكي شدن زبانها، صلح و صفا ميان ملتها برقرار شود منتشر ساخت.

1891: فرانسه « تاهيتي » در منطقه اقيانوس آرام را ضميمه مستعمرات خود كرد!.

1941: «ماركس درموي Dormoy» سوسياليست معروف فرانسوي در اين روز در سال 1941 بر اثر انفجار يك بمب ساعتدار كشته شد.

1945: با وجود اين كه چرچيل در جنگ دوم جهاني با سياست هاي خود باعث پيروزي انگلستان شده بود، در انتخابات ژوئيه 1945 كه نتايج آن 26 ژوئيه اعلام شد از رقيب خود حزب كارگر شكست خورد و كنار رفت. از پايان جنگ در اروپا هنوز سه ماه تمام هم نگذشته بود.

1945: آمريكا ، چين و انگلستان از ژاپن خواستند كه تسليم شود.

1947: سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) آغاز بكار كرد.

1957: شوروي يك موشك قاره پيماي چند مرحله اي آزمايش كرد.

1963: يك زمين لرزه شديد بيش از يك هزار تن از مردم شهر« سكوپجه» پايتخت مقدونيه را بي جان كرد.

1965: جزاير «مولديو» خود را از استعمار انگلستان خلاص كرد.

1991: حزب كمونيست شوروي پذيرفت كه در نظام اين كشور تجديد نظر شود.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، باشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار