تلاش آمریکا به منظور افزایش فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی پیامد های ناخواسته ای برای افغانستان به همراه داشته که به درآمد صد ها هزار افغانی وابسته است که در ایران زندگی می کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تلاش آمریکا به منظور افزایش فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی پیامد های ناخواسته ای برای افغانستان به همراه داشته که به درآمد صد ها هزار  افغانی وابسته است که در ایران زندگی می کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال در این باره نوشت، در مرز ایران، ماموران حتی مهاجران افغانی که برگه های معتبر در دست دارند را نیز به بیرون از کشور هدایت می کند. در غرب افغانستان و مرز مشترک با ایران نیز برخی تاجران از کاهش بهای کالاهای ایرانی که به فروش می رسد خبر می دهند، چرا که ارزش ریال افت کرده و این کالا ها ارزان تر شده اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا اخیرا تحریم های گسترده ای را علیه صنعت نفت و بخش بانکداری ایران اعمال کرده اند و گزارش ها حاکی است تحریم ها در مجموع 75 درصد از ارزش ریال در سال جاری میلادی کاسته اند. به این ترتیب، این روند بر کشوری که آمریکا و متحدانش سال هاست برای بازسازی آن تلاش می کنند، تاثیر مخربی به همراه داشته است.

بنابراین گزارش، معاون وزارت تجارت و بازرگانی افغانستان در خصوص کاهش ارزش ریال ابراز نگرانی کرده است. به گفته وی شمار زیادی از افغانی ها در ایران زندگی و فعالیت می کنند و آنها در زمره نخستین گروه هایی هستند که در خطر از دست دادن موقعیت شغلی خود قرار دارند. این درحالی است که سفارت ایران در کابل و کنسولگری آن در شهر غربی هرات به پرسش ها در خصوص اظهار نظر در مورد اخراج کارگران و مهاجران افغانی پاسخ نمی دهد. سفارت آمریکا در کابل نیز از اظهار نظر در زمینه تاثیر تحریم ها علیه ایران بر اقتصاد افغانستان خودداری کرده است.

هدف از اعمال تحریم ها علیه ایران ، افزایش فشار بر جمهوری اسلامی برای تغییر رفتار و حرکت در جهت مصالحه هسته ای عنوان شده است اما همین فشار ها موجب شده مهاجران افغانی در ایران آسیب ببینند و اقتصاد افغانستان نیز پیامد های آن را حس کند. این در شرایطی است که هم اکنون نیز اقتصاد این کشور از کاهش کمک های بین المللی و نگرانی های امنیتی رنج می برد.

پیامد تحریم ها علیه ایران برای افغانستان بیش از همه در بخش مرکزی مرز مشترک دو کشور نمایان است. منطقه ای که کارگران و مهاجران اخراج شده افغانی در آن متمرکز شده اند. برآورد ها نشان می دهد کاهش ارزش ریال موجب شده مقدار پولی که کارگران افغانی ساکن ایران برای خانواده های خود در افغانستان می فرستند کاهش یابد. برای مثال یک میلیون تومان درآمد یک افغانی هم اکنون در بازار سیاه 540 دلار ارزش دارد در حالی که در ماه دسامبر این رقم 950 دلار بود.

بازگشت مهاجران و کارگران افغانی از ایران از جمله مواردی است که نرخ بیکاری در این کشور را افزایش داده و موجب می شود اقتصاد ضعیف افغانستان با مشکلات بیشتری دست به گریبان شود.

آنچه اوضاع را وخیم تر می کند این است که شرکت های ایرانی فروش کالاهای خود در بازار افغانستان با قیمتی پایین تر از قیمت تجارت محلی را آغاز کرده اند و تاجران افغانی از این روند گلایه می کنند. برای مثال هر کیلو سنگ گچ ایران در بازار افغانستان 2 دلار و 60 سنت به فروش می رسد در حالی که قیمت محلی 2 دلار و 90 سنت است.

این در حالی است که برخی افغانی ها در گذشته از نفوذ سیاسی ایران در کشورشان خشنود به نظر نمی رسیدند اما اکنون نفوذ اقتصادی ایران در افغانستان نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.

برچسب ها: تحربم ، ایران ، اثر ، همسایگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.