رئيس مركز تحقيقات نانو فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز هدف‌نهايي فعاليت‌هاي تحقيقاتي اين مركز را عرضه محصول و نانو داروها عنوان‌كرد و گفت:‌ از ابتداي تاسيس مركز بيش از 35 پايان‌نامه و طرح در زمينه نانو فناوري انجام شده يا در حال انجام است.

دكتر محمدرضا عباس‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان با اشاره به آغاز فعاليت مركز تحقيقات نانو فناوري دانشگاه از ابتداي سال 90، تصريح‌كرد: با اخذ مجوز تأسيس مركز راه اندازي و تجهيز آزمايشگاه نانو فناوري دانشگاه در دستور كار قرار گرفت و تجهيزات تخصصي كارهاي تحقيقاتي نانو خريداري و مستقر شد.

 وي افزود: پس از تجهيز و راه‌اندازي آزمايشگاه‌ نانو، پايان‌نامه‌هاي تحقيقاتي دانشجويان به سمت پژوهش‌هاي نانو سوق داده شد. هم‌اكنون 70 تا 80 درصد پايان‌نامه‌هاي با زمينه داروسازي صنعتي و فورمولاسيون داروها به حوزه نانو مرتبط شده است. برخي از فعاليت‌هاي اين مركز به صورت مشترك با ديگر مراكز تحقيقاتي دانشگاه انجام مي‌شود؛ به عنوان مثال فعاليت‌هايي با مركز تحقيقات سلولي‌ــ‌مولكولي دانشگاه در زمينه كاربرد نانو فناوري براي دارورساني در درمان سرطان، ژن‌تراپي و همچنين استفاده از تكنولوژي نانو براي مهندسي بافت و طراحي بافت‌هاي مصنوعي در حال انجام است.

رئيس مركز تحقيقات نانو فناوري دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اهميت تكنولوژي نانو را در حوزه پزشكي در بحث درمان، تشخيص و دارورساني برشمرد و ادامه‌داد: با توجه به اين‌كه مركز تحقيقات نانو فناوري در دانشكده داروسازي مستقر شده، بيشترين تمركز فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي مركز در حيطه دارورساني و استفاده از تكنولوژي نانو در سيستم‌هاي دارورساني نوين است تا از حامل‌هاي نانو براي رساندن دارو به بافت هدف به صورت هدفمند استفاده شود. دارورساني هدفمند علاوه بر كاهش اثرات جانبي دارو به ويژه در درمان بيماري‌هاي سرطاني كه داروها عوارض جانبي شديدي برجاي مي‌گذارند، موجب افزايش اثر دارو مي‌شود.

 عباس‌پور با بيان اين‌كه كارهاي گسترده‌اي در حوزه نانو فناوري در شاخه‌هاي مختلف علوم در دنيا در حال انجام است و كار در اين حوزه همچنان ادامه دارد، تصريح‌كرد:‌ تعداد مراكز تحقيقات نانوفناوري در سطح دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور هم كم نيست و فعاليت‌هاي وسيعي در اين مراكز در حال انجام است. مركز تحقيقات نانو فناوري دانشگاه علوم پزشكي اهواز هم با وجود گذشت حدود 1.5 سال از عمر آن، پيشرفت‌هاي نسبتاً خوبي داشته است و در حال حاضر دارورساني از طريق پوست يا TransDermal، دارورساني چشمي و استفاده از مهندسي بافت و تهيه بافت‌هاي مصنوعي به عنوان محورهاي اصلي فعاليت‌هاي مركز تعيين و كارهاي خوبي در اين زمينه‌ها انجام شده است.

 وي با اشاره به ارتباط زنجيره‌اي طرح‌هاي تحقيقاتي مركز خاطرنشان‌كرد: از مجموع اين طرح‌ها حدود 10 تا 15 طرح به اتمام رسيده كه همه اين طرح‌ها در مرحله آزمايشگاهي بوده‌اند. براي آن‌كه بتوان يك محصول را به صورت تجاري عرضه كرد، بايد مراحل آزمايشگاهي، مطالعات حيواني و در نهايت مطالعات باليني طرح‌ها روي انسان طي شود. اما هدف نهايي طرح‌هاي تحقيقاتي اين مركز ارايه نتايج كار به صورت عرضه محصول است و در اين جهت اخيراً مركز رشد فناوري‌هاي دارويي دانشگاه با هدف تبديل ايده‌هاي پژوهشي به محصول تجاري تأسيس شده است.

 رييس مركز نانو فناوري دانشگاه جندي شاپور اهواز جايگاه اين مركز را بين بيش از يك صد مركز نانو فناوري يك ساله زيرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ارزشيابي سال‌گذشته اعلام شده از سوي اين وزارت‌خانه، در رتبه سيزدهم عنوان‌كرد./س

 

برچسب ها: انجام ، طرح ، تحقیقاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.