کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: البته روزه‌داري بدون رعايت اصول صحيح تغذيه نه‌تنها ضامن سلامت انسان نيست، بلكه مي‌تواند سلامت وي را به مخاطره بيندازد.

لیلا شورورزی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  اظهار کرد: برخي از روزه‌داران پس از ماه رمضان دچار عوارضي چون افزايش وزن، افزايش سطح چربي‌هاي خون، مشكلات گوارشي و يا اختلالاتي در ساير اعضاي بدن مي‌شوند که این تنها به علت رعایت نکردن اصول تغذیه مناسب در طول این ماه است.

وی تصریح کرد: مهم‌ترين اصولی که باید در ماه رمضان رعایت شود این است که بايد حتما همانند ساير اوقات سال، سه وعده غذايي افطار، شام و سحري را از داشته باشند.

شورورزی با بیان اینکه نيازی به حذف هيچ يك از وعده‌هاي غذايي نيست، تصریح کرد: يك فرد روزه‌دار بايد حداقل 20 درصد كمتر از ماه‌هاي ديگر سال غذا بخورد زيرا اين موجب مي‌شود تا بدن او فرصت سوزاندن چربي‌هاي اضافي را بيابد.

وی تأکید کرد: روزه‌داران، در فاصله افطار تا سحر آب فراوان(8 تا 12 ليوان) بنوشند چرا که اين كار براي جلوگيري از يبوست و رفع آن، دفع سموم و مواد زائد از بدن و تنظيم سوخت و ساز بدن و خصوصا در بيماراني كه كليه‌هاي سنگ‌ساز دارند مهم و موردنياز است.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی ضمن تأکید بر خودداري از مصرف غذاهاي آماده و فست‌فودها، گفت: باید به جاي مصرف روغن‌ جامد از روغن مايع گياهي(مانند انواع روغن‌هاي كانولا ) در پخت و پز استفاده کرد.

شورورزی خاطرنشان کرد: غذاهای پرفیبر، همچون میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و تمامی غلات باید در طول این ماه بیشتر از همیشه استفاده شوند.

وی ادامه داد: بهتر است در وقت سحر از كربوهيدرات‌هاي پيچيده استفاده شود زيرا اين گروه از مواد غذایی تا 8 ساعت در بدن باقي مي‌مانند در حالي كه كربوهيدرات‌هاي ساده مانند(قند و شكر) فقط 3 تا 4 ساعت در بدن مي‌مانند.

این متخصص تغذیه افزود: كربوهيدرات‌هاي پيچيده همچون نان، عدس، برنج، سيب‌زميني، ميوه، سبزيجات و حبوبات هستند.

وی با اشاره به اینکه بهترین سبزی كه می‌‌توان به عنوان سالاد در سحر مصرف كرد، كاهو است، یادآرو شد: این سبزی در مقایسه با سایر سبزی‌ها، دارای آب بسیار بالایی است و به همین دلیل می‌‌تواند از احساس تشنگی در طول روز بكاهد و فیبر بالای آن مانع ابتلای روزه‌‌داران به یبوست می‌شود. /س

برچسب ها: تغذیه ، رمضان ، روزه دار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.