جنگ رواني و رسانه اي شبکه هاي تلويزيوني غربي و عربي ، سوريه را در حال تجزيه نشان داده و عنوان مي کند که اين کشور همانند عراق به سوي خودمختاري اقليت هاي قومي پيش مي رود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روند سياسي شبکه هاي تلويزيوني بيگانه درباره سوريه به گونه اي است که محورهاي سياسي و ديپلماتيک جاي خود را به اخبار مربوط به درگيري ها و تقويت احتمال جنگ تمام عيار در اين کشور داده است.

در جريان اين رويکرد، سوژه ها و خط مشي هاي سياسي به گونه اي مهندسي شده پيش مي رود که مخاطب را نسبت به پيروزي مخالفان اميدوار مي کند. در لابلاي اين گرايش تبليغاتي ايجاد اختلاف و تفرقه در اين کشور عربي به طور غير مستقيم تا مرز تجزيه طلبي و جدايي قوميت ها و استقلال آنها پيش مي رود .

 در اين ارتباط شبکه تلويزيوني سي ان ان، با برجسته سازي اقدامات  گروهي موسوم به ارتش آزاد کردستان ، ادعا مي کند که آنها کنترل دو شهر را در شمال سوريه و در نزديکي مرز ترکيه در اختيار خود گرفته و پرچمشان را به اهتزاز در آورده اند .

درخواست مداخله نظامي مستقيم غرب در سوريه نيز در يکي از گزارش هاي شبکه تلويزيوني الجزيره و از زبان رئيس گروه موسوم به شوراي ملي سوريه مطرح مي شود ، زيرا وي صريحا خواستار اقدامات خارج از شوراي امنيت ( حمله کشورهاي ديگر مانند آمريکا ، انگليس و ... ) عليه نظام سوريه  است .

القاء تضعيف ارتش سوريه و از دست رفتن کنترل دولت بر بخش هايي از اين کشور در شبکه الجزيره انگليسي نيز بسيار مورد توجه است .

وعده دولت سوريه براي پاکسازي پايتخت از شورشيان نيز محور ديگري است که اين شبکه با ترديد در موفقيت آن آينده خونيني در پايتخت به تصوير مي کشد و دخالت نظامي اسرائيل در سوريه را موضوعي بسيار حساس ارزيابي مي کند ، زيرا به زعم گردانندگان شبکه " اسرائيلي ها مي گويند ، مي خواهند مداخله کنند تا تسليحات شيميايي سوريه به دست حزب الله نيافتد. "

از ميان رسانه هاي اروپايي هم مي توان به مصاحبه اي از شبکه فرانس بيست و چهار اشاره کرد که منصف المرزوقي، نخستين رئيس جمهور تونس بعد از سرنگوني رژيم زين العابدين بن علي ، به روسيه و ايران توصيه مي کند تا منافع خود را صرفا با  سوريه و بشار اسد گره نزنند ، زيرا به اعتقاد وي  به طور قطع اين مرد قادر به دفاع از منافع آنها نخواهد بود.

با توجه به رويکردي که رسانه هاي بيگانه و به ويژه شبکه هاي تلويزيوني اتخاذ کرده اند ، به نظر مي رسد آنها تنها با استناد به درگيري هاي داخلي  و شورش ها ، جنگ رواني و رسانه اي تازه اي را با هدف  افزايش تنش ها ، به نفع مخالفان در سوريه و به منظور مقابله و سرنگوني رواني دولت بشار اسد آغاز کرده اند.

برچسب ها: غرب ، سوریه ، عربی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار