با وجود عجله نه چندان عجیب منابع اسراییلی در متهم کردن ایران به دخالت در حادثه بلغارستان، منابع تحلیل و رسانه ای متعدد در غرب تاکید کرده اند که رژيم صهيونيستي مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روزنامه هاآرتص در سرمقاله روز جمعه 30 تیر خود در این باره نوشت: «زمانی که درباره این حقایق، سوء ظن هایی وجود دارد عجیب است که نتانیاهو چگونه دو ساعت پس از حمله در بلغارستان با اطمینان درباره عوامل شرکت کننده در آن صحبت می کند».

سی ان ان نیز درهمان روز اتهام زنی بدون سند و مدرک اسراییل به ایران را به نقد کشید.

الیس لابوت، خبرنگار سی ان ان شبکه در اراضی اشغالی روز 30 تیر در گزارشی گفت: «مقامات اسرائیلی بلافاصله پس از وقوع انفجار در یک دستگاه اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفتند. نکته عجیب و غریب آن است که مقامات اسرائیل درباره تحقیقاتی که در این خصوص انجام می دهد هیچ چیزی نمی گویند و فقط با شدت انگشت اتهام را به سمت ایران و گروه های وابسته به آن ازقبیل حزب الله نشانه گرفته اند».

لابوت ادامه داد: «اینکه نتانیاهو در کنفرانس خبری از این مطلب سخن بگوید یک چیز است اما اینکه این مساله را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند سخنی دیگر است. بویژه باتوجه به اینکه اسرائیل هیچ سند و مدرکی دال بر دخالت ایران در انفجار بلغارستان ارائه نکرده است».

همچنین یک تحلیلگر ارشد روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم ادعاهای نتانیاهو علیه ایران را زیر سوال برد.

آکیوا الدار، درباره اتهام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ایران درباره انفجار بلغارستان روز جمعه 30 تیر به الجزیره انگلیسی گفت: «در اینجا نوعی تناقض وجود دارد. اگر نتانیاهو واقعا اطلاعاتی داشته است که او را به یقین رسانده این انفجار کار ایران است، پس چرا به گردشگران اسرائیلی در بلغارستان یا درباره سفر اسرائیلی ها به کشورهای دیگر هشدار نداده بود. هم اکنون حدود 70 هزار اسرائیلی که اکثر آنها جوان هستند در سواحل بورگاس بلغارستان تعطیلات خود را می گذرانند. آنها هیچ اطلاعی از خطری که آنها را تهدید می کرد نداشتند».

مئیر جاودانفر تحلیلگر اسرائیلی و کارشناس مسائل ایران در مرکز هرتزیلیا هم به این شبکه گفته است: «گرچه دولت اسرائیل ایران را متهم می کند اما برخی کارشناسان اسرائیلی معتقدند گروه های دیگری هم وجود دارند که می خواهند خون اسرائیلی ها را بریزند. مئیر جاودانفر تحلیلگر اسرائیلی و کارشناس مسائل ایران در مرکز هرتزیلیا گفت حتی احتمال دارد این حمله کار القاعده بوده باشد. القاعده در سال 2002 تلاش کرد در مومباسا شهروندان اسرائیلی را هدف قرار دهد. مظنونان دیگری هم در این ماجرا وجود دارند زیرا آنها هم انگیزه و هم سابقه حمله به اسرائیلی ها در خارج را دارند. عامل این حمله هر که باشد، اکنون بسیاری از اسرائیلی ها بیم دارند که برای تعطیلات به خارج از اسرائیل سفر کنند».

ايران هسته اي گزارش مي‌دهد: اظهارنظر دیگر متعلق به تریتا پارسی کارشناس ایرانی الاصل مقیم امریکاست.

وی روز جمعه 30 تیر 1391 در مقاله ای در روزنامه هافینگتون پست می نویسد: «اسرائیل برای متهم کردن ایران به انفجار اتوبوس گردشگری اسرائیل در فرودگاه بلغارستان، هیچ سند و مدرکی ارائه نکرده است. جنگ کثیف میان اسرائیل و ایران کماکان ادامه دارد. پس از انفجار اتوبوس گردشگری اسرائیل در بلغارستان، بنیامین نتانیاهو، رئیس کابینه اسرائیل هیچ وقتی تلف نکرد و بلافاصله ایران را متهم کرد که در پشت پرده‌ این حمله تروریستی قرار داشته است. این در حالی است که هیچ سند و مدرکی در این خصوص ارائه نشده و لذا احتمال دارد نتانیاهو اشتباه کرده باشد».

"انتهاي پيام"/س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار