مسجد كريستال يا شيشه اي كه در مالزي ساخته شده مسجدي است كه از سوي مسئولان با ديد توريستي طراحي شده و با وجود معماري داخلي فوق العاده زيبا به خاطر القاي شكنندگي در نماي خارجي شيشه اش فاقد پايداري است.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، مسجد كريستال در پارك ميراث اسلامي جزيره وان من در ترنگانو مالزي قرار دارد بين سالهاي 2006- 2008 ساخته شده است.



نماهاي شيشه اي به شفافيت و ظرافت طرح كمك كرده اند هر چند كه به نظر مي رسد استفاده از مصالح سبك مانند شيشه، طرح را اندكي ناپايدار جلوه مي دهد و با القاي شكنندگي از ثبات و صلابت كافي بهره نخواهد برد.



با وجود چنين ضعف هايي در نماي خارجي، معماري داخلي آن از قوام و صلابت بيشتري برخوردار است به طوريكه در محل محراب شبستان اصلي آن، محيطي رويايي را در فضاي معنوي مسجد با نقوش اسليمي و تذهيب و استعاره هايي از صفات خداوند با خطوط كوفي ترسيم مي‌كند.





يكي از اشتباهاتي كه در طراحي اين مسجد رخ داده خودنمايي بيش از حد ساختمان و برونگرايي مسجد است چنانچه مسئولان امر تلاش خود را بر توريستي كردن اين مسجد معطوف داشته اند و ساخت آن را با ديدي توريستي و اقتصادي دنبال كرده اند./ي2
برچسب ها: مسجد ، کریستال ، مالزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Afghanistan
جاویدالله ظریفی
۱۵:۱۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۱
بسیار مسجدهای خوب وزیبا است ارمن واقعین بسیار خوش ام آمد واین مسجد رامن خوش کردم که بخاطریکه خانه خداوند است
آخرین اخبار