مسجد شاه فصیل در اسلام آباد پاکستان از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسجد شاه فصیل از بزرگترین و مشهورترین مساجد دنیاست که در اسلام آباد پاکستان قرار دارد این مسجد پس از ساخت در 1969 تا 1993 بزرگترین مسجد جهان بود که در زمینی به مساحت پنج هزارمتر مربع ساخته شده و گنجایش معادل سیصد هزار نمازگزار را دارد.



طرح اولیه تنها برای یک نمازخانه بزرگ در نظر گرفته شده بود اما در سال های 1970 و 1982 تصمیم گرفته شد که فضاهای دیگری نیز به آن الحاق شود آنچه که در نهایت احداث شد علاوه بر نمازخانه و فضاهای مربوط به مسجد شامل مرکز پژوهش های اسلامی، کتابخانه، موزه، سالن کنفرانس و دفاتبر برای استادان دانشگاه اسلامی بین المللی بود.



ساخت مسجد در سال 1976 توسط سازندگان پاکستان به سرپرستی "عزیم بروجردی" شروع شد، سرمایه ای معادل 130 میلیون ریال سعودی معادل 120 میلیون دلار آمریکا برای ساخت این مسجد توسط دولت عربستان صعودی در نظر گرفته شد.



ساخت این مسجد در سال 1986 به اتمام رسید و به عنوان دانشگاه بین المللی اسلامی مورد استفاده قرار گرفت.

ترکیب معماری سنتی و معماری مدرن طراحی منحصر به فردی به این مسجد داده است برخلاف طراحی سنتی مساجد این مسجد فاقد گنبد است و گنبد آن به شکل چادر طراحی شده است سالن نمازگذاران به شکل مثلثی شکل و 4 مغازه اطراف آن به شکل مدادهای باریک است.



ورودی مسجد توسط لوسترهای بزرگ و دیوارهای توسط موزائیک های زیبا و خطاط مشهور پاکستانی به خط کوفی نوشته و طراحی شده اند به هر حال از بعضی جهات این مسجد پلی بین معماری سنتی عربی، ترکی و مسلمان پاکستانی است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار