ويروس محافظ بدن در برابر بيماري لوپوس در مدل حيواني توسط پزشكان آكادمي علمي آمريكا آزمايش شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از نشريه ساينس ديلي؛ گروهي از محققان آكادمي علمي آمريكا با آزمايش بر روي نوعي ويروس از خانواده ويروس اشتاين بار، موفق شدند موش‌هاي مستعد به بيماري لوپوس را در برابر رشد اين بيماري محافظت كنند.

براساس اين گزارش ويروس گاما هرپس 68 از خانواده ويروس اشتاين بار الگويي مشابه آن را داشته و علائم و نشانه‌هاي بيماري اشتاين‌بار را ايجاد مي‌كند.

اين گزارش مي‌افزايد دكتر پلاندا و همكارانش از اين آكادمي، يك مدل موش مبتلا به لوپوس را با اين ويروس آلوده كردند و دريافتند آنتي‌بادي‌هاي توليد شده در ارتباط با لوپوس در موش‌هاي آلوده به ويروس گاما هرپس 68 افزايش نيافت و حتي اين آنتي‌بادي‌ها در موش‌هاي ماده به ميزان قابل توجهي نيز كاهش يافت. هم‌چنين آسيب بافتي عفونت‌هاي ويروسي در كليه‌ها كه مهم‌ترين قسمت آسيب‌پذيري در بيماري لوپوس است، از 80% به 20% كاهش يافت و ديگر علائم بيماري لوپوس شامل فعال شدن لنوسيت و  سلول‌هاي دندريتيك در موش‌هاي مستعد به لوپوس آلوده به ويروس گاما هرپس 68 كاهش يافت.

در حال حاضر دانشمندان نمي‌دانند كه چگونه ويروس گاماهرپس 68 بيماري لوپوس را مهار مي‌كند ولي آنها آزمايشات منظم ديگري را براي ارزيابي اين مكانيسم آغاز كردند.

گفتني است بيماري لوپوس دريتماروس نوعي بيماري پوسته‌اي همراه با پوسته‌ريزي شديد نواحي مختلف بدن به ويژه سر و گردن و اريتم يا سرخي پوست است كه علاوه بر پوست برخي ارگان‌هاي داخلي بدن از جمله كليه‌ها و مفاصل نيز به شدت آسيب‌پذيرمي‌شوند و از مشخصات اين بيماري دوره‌اي بودن آن است كه شامل دوره‌هاي عود (تشديد علائم) و دوره‌هاي خاموشي (كاهش علائم) مي‌باشد./ح
برچسب ها: ویروس ، لوپوس ، بدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار