رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: مركز پژوهش‌هاي مجلس بايد با استناد به مقتضيات پارلمان استراتژي جديدي را براي پيشبرد برنامه‌هاي قوه مقننه تدوين كند تا پارلمان در شرايط مختلف و با استناد به اين استراتژي به برنامه‌هاي خود رسيدگي كند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخناني در مراسم توديع و معارفه رئيس مركز پژوهش‌ها كه بعد ازظهر امروز (شنبه 31 تير ماه) در محل سالن اجتماعات اين مركز برگزار شد، گفت: رئيس جديد مركز پژوهش‌ها به عنوان نيروي تازه‌نفس ظرفيت مطلوبي براي پيشبرد برنامه‌هاي اين مركز بوده و اميدواريم جهش خوبي نيز در اين زمينه ايجاد شود.

وي در ادامه با بيان اينكه مركز پژوهش‌هاي مجلس بايد داراي يك تحليل پايه‌اي از وضعيت كشور به صورت دائمي بوده تا نظرات پخته‌اي را به نمايندگان مجلس ارائه كند، افزود: بايد برآورد واقعي در بعدهاي مختلف جامعه همچون فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، عمران، سياست خارجي، امنيت داخلي و خارجي و..... توسط مركز پژوهش‌ها داشته باشيم كه در حال حاضر خلأ اين مسئله به خوبي نمايان است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي برخورداري از استراتژي مدوّن براي پارلمان را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: مركز پژوهش‌هاي مجلس بايد با استناد به مقتضيات پارلمان استراتژي جديدي را براي پيشبرد برنامه‌هاي قوه مقننه درج كند تا پارلمان در شرايط مختلف و با استناد به اين استراتژي به برنامه‌هاي خود رسيدگي كند.

نماينده مردم قم در مجلس همچنين اولويت‌بندي در حوزه‌هاي مختلف را از ديگر نكات مهم كاركرد مركز پژوهش‌ها دانست و گفت: اين مركز بايد با اولويت‌بندي برنامه‌هاي مختلف، قوانين مورد نيازجامعه را تدوين كند تا بدون اتلاف وقت به انواع طرح ها و لوايح رسيدگي شود.

وي همچنين به محتواي كاري مركز پژوهش‌ها اشاره كرده و اظهار داشت: در دوره‌هاي پيشين مجلس نتايج و مطالعات اين مركز دير هنگام به دست نمايندگان مي‌رسيد و متاسفانه در اظهار نظر نمايندگان تاثير نداشت بنابراين بايد مركز پژوهشها همواره با تحقيقات عالمانه و به موقع به نمايندگان كمك كند.

رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود استفاده از ظرفيت انجمن‌هاي علمي در كشور را يكي از بهترين روش‌ها براي پيشبرد برنامه‌هاي مجلس دانست.

لاريجاني همچنين استفاده از نخبگان علمي و منطقه‌اي در برنامه هاي مختلف را يكي ديگر از برنامه‌هاي راهبردي اين مركز دانست و گفت: از سازماني كه به عنوان پشتوانه فكري براي نمايندگان تشكيل شود حمايت خواهيم كرد .

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه مجلس حقيقتا از برنامه‌هاي مركز پژوهش‌ها در طول 8 سال گذشته استفاده كرد، گفت: مركز پژوهش‌ها بايد فراتر از شرايط فعلي زمان برنامه‌ها و تحليل‌هايي را ارائه كند تا به پيش‌بيني و اظهار نظرات نمايندگان كمك شود؛ به طور مثال در خصوص موج گراني بايد ريشه گراني‌ها شناخته شود و اقدامات مهم در اين زمينه مشخص شود تا نمايندگان با يك ذهنيت به اين مهم رسيدگي كنند يا به طور مثال در خصوص كشتار دسته جمعي مسلمانان ميانمار كه با سكوت جهاني در حال روي دادن است بايد علل و عوامل اين مسئله ريشه‌يابي شده و به صورت يك تحليل در اختيار نمايندگان قرار گيرد.

لاريجاني در پايان خاطرنشان كرد: مركز پژوهش‌هاي مجلس مي‌تواند با تسلط كافي بر اوضاع اطلاعات مفيد و كارآمدي را در اختيار نمايندگان در حوزه هاي مختلف جهت تحليل اوليه و تقنين ارائه كند.

"انتهاي پيام"/س2
برچسب ها: مجلس ، مرکز ، لاریجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار