حضور شمشيربازي ايران به 112 سال پيش در المپيک مي رسد زمانيکه پاريس ميزبان المپيک 1900 بود و ميرزا فريدون ملکم خان در رشته شمشيربازي به عنوان يک ايراني در المپيک حضور يافت.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران درحاليکه همگان تصور مي کنند کاروان ورزشي ايران همزمان با المپيک 1948لندن حضور رسمي در اين بازي ها را آغاز کرد با اندکي تحقيق دريافتيم که پيشينه حضور ايران در بازي هاي المپيک به 112 سال قبل مي رسد، زمانيکه شمشيرباز اسلحه اپه ايران در عصر قاجار در دومين المپيک شرکت کرد.

بر اساس اين گزارش، کميته بين المللي المپيک بر خلاف ديگر سازمان هاي بين المللي به کشورهايي که داراي استقبال سياسي نيستند نيز اجازه شرکت در بازيهاي المپيک را مي دهد، به طوريکه بسياري از مستعمرات و کشورهاي غيرمستقل مانند پورتوريکو، برفورا و هنگ کنگ اجازه دادند به صورت کشورهايي مستقل، تيم ها و ورزشکاران خود  را در بازيها شرکت دهند.

برهمين اساس درحال حاضر 203 کشور در بازيهاي المپيک شرکت مي کنند و اين رقم از 193کشوري که سازمان ملل متحد به رسميت مي شناخت، بيشتر است.

با اين حال ورزش ايران همزمان با چهاردهمين دوره بازي هاي المپيک که سال 1948 در لندن برگزار شد، يعني پس از اينکه در کميته بين المللي المپيک پذيرفته شد و نامش درکنار ديگر اعضاي اين کميته قرار گرفت، رسمي وارد بازي هاي المپيک شد، اما اين نخستين حضور ايران در اين بازي ها محسوب نمي شود.

از المپيک 1908 لندن به بعد، ورزشکاران تحت مقررات خاصي با معرفي از سوي کشورهاي عضو کميته بين المللي المپيک حق شرکت در بازي هاي المپيک را پيدا مي کردند اما تا پيش از آن ورزشکاران مي توانستند به صورت انفرادي در اين رويدادشرکت مي کنند همانگونه که اعزام کاروان ورشي از سوي کشورها يا اعزام ورزشکاران مي توانستند به صورت انفرادي در اين رويداد شرکت کننده همانگونه که اعزام کاروان ورزشي از سوي کشورها يا اعزام ورزشکاران انفرادي و دسته جمعي از سوي باشگاه ها و اتحاديه هاي ورزشي( بخصوص) در اروپا براي حضور در المپيک رايج بود.

برهمين اساس، سال 1900 به هنگام برگزاري دومين دوره المپيک نوين که شما به اصرار"بارون پيردوکوبرتن" کسي که در بازگشايي المپيک نوين پيشگام بود به ميزباني فرانسه برگزار شد، نماينده اي از ايران در اين بازي ها شرکت کرد و باعث شد براي نخستين بار پرچم ايران را در کنار ديگر شرکت کنندگان در المپيک به اهتزاز درآيد.

*حضور ايران از بازيهاي المپيک 1900 آغاز شد
"پرنس" نماينده "پرشيا" در فرانسه

در دوران سلسله قاجار و زمانيکه نام پرشيا مورد استعمال خارجيان براي کشور ايران بود و مظفر الدين شاه شخص اول مملکت ايران بود، وي پسر ميرزا ملکم خان ناظم الدوله که آن مسئوليت سفارت ايران در چند کشور اروپايي را برعهده داشت را براي حضور در المپيک 1900 معرفي کرد و بدين ترتيب اولين المپين ايران راهي فرانسه شد.

فريدون ميرزا ملکم دانشجويي که به عنوان نخستين المپين ايران در دومين دوره بازي هاي المپيک شرکت کرد و در مسابقات شمشيربازي اسلحه اپه با حريفانش به رقابت پرداخت البته پيش از اينکه وي در اين بازي ها شرکت کند، پدرش لقب افتخاري پرنس را در مقابل اهداي يک انگشتر برليان براي او از شاه گرفت.

فريدون ملکم اولين ورزشکار ايراني که در دومين دوره المپيک تابستاني که درسال 1900 ميلادي در فرانسه برگزار مي شد در مسابقات شمشيربازي شرکت نموده بود.(نام وي درسايتwww.sport-refrenc.com فريدون خان ملکم و عنوانش شاهزاده به ثبت رسيده است.)
فريدون ملکم در رشته اپه، در قسمت انفرادي به مصاف رقيبان خود رفته و با شکست و حذف در همان دور اول به کار خود پايان داد.

در تاريخچه شرکت ايران در المپيک نامي از او ديده نمي شود، در حقيقت به علت عدم حضور رسمي ايران در اين دوره از المپيک، شرکت وي در المپيک از طرف کميته بين المللي المپيک به رسميت شناخته نمي شود و با اين وجود اين اولين حضور يک ايراني در المپيک نوين مي باشد دراين زمان خاندان قاجار در ايران حکومت مي کردند بدين ترتيب ايران يا همان پرشيا، دردومين دوره المپيک که گفته مي شود 28 کشور درآن شرکت داشتند، صاحب نماينده بود در اين دوره از المپيک زنان براي اولين بار اجازه شرکت در بازي ها را پيدا کردند و رقابت هاي خود را در دو رشته گلف و تنيس برگزار کردند. همزمان با اين بازي ها نمايشگاه بين المللي پاريس نيز برگزار شد و به همين دليل مظفرالدين شاه قاجار در جريان بازيها  و به خاطر بازديد از اين نمايشگاه عازم فرانسه شد.

بنابراين اگر حضور شمشيرباز اسلحه اپه ايران در بازي المپيک 1900 فرانسه را مبدأ حضور ايران در اين بازيها بگيريم، پيشينه حضور ايران در المپيک نوين به 112 سال مي رسد.

*ايران در مسابقات شمشيربازي المپيک 1900فرانسه نماينده داشت
*حضور ايران در همايش المپيک 1936 برلين

ازآن به بعد تا المپيک 1948لندن که ايران با کارواني متشکل از 38 ورزشکار به طور رسمي در المپيک شرکت کرد، ايران درهيچ يک از ادوار بازي ها نماينده نداشت البته کميته برگزاري بازي هاي المپيک 1936آلمان زيرنظر رايش سوم علاقمند بود تا تمام کشورهاي جهان در اين بازي ها شرکت کنند حتي براي کشورهايي که در کميته بين المللي عضويت نداشتند يا نمايندگان آنها در بازي ها غايب بودند، اردويي با نام همايش تربيت بدني و ورزش ترتيب داده بودند.

پيش از برگزاري اين بازي ها، ايران که صاحب تشکيلات نيم بند شده بود، دعوت کار شرکت دراين اردو را با اعضاي سه مقام ارشد آلماني دريافت کرد دراين دعوت نامه از 30 معلم ورزشي براي حضور در اين برنامه دعوت شد البته انتخابات معلمان که آشنا به يکي از زبان هاي انگلسي، آلماني يا فرانسه بودند، سخت بود، اما رضاشاه مأموريت رسيدگي به اين برنامه را به اسماعيل رآت سپرد و او هم با تعيين محمود وکيلي به عنوان سرپرست هيأت اعزامي، 18 نفر از دانشجويان منتخب محصل در آلمان و فرانسه را براي شرکت در اين گردهمايي برگزيد و اينگونه ايران در همايش جهاني تربيت بدني المپيک 1936برلين شرکت کرد./مح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار