مدير امور حقوقي شرکت بورس توصيه کرد : بهتر است سهام داران پيش از برگزاري مجمع آگاهي کامل نسبت به قوانين و مقررات پيدا کنند و سپس در مجمع حضور يابند، زيرا سهام داران بايد بدانند که وظايف و حقوقشان در مجمع چيست.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، خانم مريم ابراهيمي گفت : سهام داران پيش از برگزاري مجمع بايد گزارش هاي مديران و صورت هاي مالي را مطالعه کنند، اين مجامع سالي يک بار برگزار مي شود و سهام داران فرصت دارند در اين مجمع عملکرد مديران را به چالش بکشند.
مريم ابراهيمي با اشاره به اينکه بحث تقسيم سود در مجمع اهميت بالاتري دارد، افزود: در خصوص سود تقسيمي شرکت ها مطالعه اي در بورس تهران انجام شد و متوجه شديم که در ايران درصد بالايي سود در مجامع تقسيم مي شود و اين تقسيم درصد بالا، شرکت ها را با مشکل مواجه مي کند.
وي ادامه داد: تقسيم سود بالا موجب خروج پول از شرکت مي شود و شرکت نمي تواند طرح هاي توسعه اي خود را اجرا کند يا اصلاح ساختار داشته باشد. در اين صورت شرکت ها مجبور مي شوند براي تامين مالي راهکارهاي ديگري را مدنظر قرار دهند که اين موضوع در بلند مدت شرکت را با مشکل مواجه مي کند و قيمت سهام خود سهام دار را کاهش مي دهد.
مدير امور حقوقي شرکت بورس اظهار داشت : سهام داران بايد به اين موضوع توجه
و همکاري کنند با تقسيم سود پايين تر، پول بيشتري در شرکت باقي بماند.
خانم ابراهيمي در باره انواع مجامع شرکت ها اظهار داشت: در قانون تجارت سه نوع مجمع براي شرکت ها تعريف شده است. يکي از اين مجامع، مجمع عمومي موسس است که يک بار در کل حيات شرکت برگزار مي شود و آن هم در زمان تاسيس شرکت است. اما دو مجمع ديگر به نام مجمع عمومي عادي سالانه و مجمع عمومي فوق العاده در طول فعاليت شرکت برگزاري مي شود.
وي با بيان اينکه مجمع عمومي فوق العاده در موارد خاص برگزار مي شود، تصريح کرد: اين مجمع اهميت ويژه اي دارد و مواردي مانند تغيير اساسنامه، افزايش سرمايه شرکت يا انحلال پيش از موعد در اين مجمع تصميم گيري مي شود.
مدير امور حقوقي شرکت بورس يادآور شد: مجمعي که سالانه شاهد برگزاري آنها هستيم و هم اکنون در فصل برگزاري آن قرار داريم ، مجمع عمومي عادي است که در
باره همه امور شرکت به جز آنچه در صلاحيت مجمع موسس و فوق العاده است ، تصميم گيري مي کند و سالي يک بار برگزار مي شود.
وي گفت: از آنجا که بر اساس قوانين مالياتي، شرکت ها تا چهار ماه پس از پايان سال مالي فرصت برگزاري مجمع دارند، اين روزها شاهد برگزاري مجمع تعداد زيادي از شرکت ها هستيم، چون سال مالي بسياري از شرکت ها اسفندماه به پايان رسيده است.
وي با اشاره به اينکه مهم ترين موضوعي که در صلاحيت مجمع عمومي عادي سالانه است، رسيدگي به گزارش مديران و بازرسان شرکت در مورد فعاليت سال گذشته مالي و رسيدگي به صورت هاي مالي است، اظهار داشت: در اين مجمع سود ، تقسيم و روزنامه کثيرالانتشار، بازرس شرکت و هيئت مديره هم انتخاب مي شود.

* حدنصاب تصميم گيري در مجامع

خانم ابراهيمي در باره نحوه تصميم گيري در مجامع گفت : براي تصميم گيري در مجامع بايد حداقل دارندگان بيش از نصف سهام داران قابل راي، در مجمع حضور داشته باشند تا مجمع رسميت يابد.
وي تاکيد کرد: البته اگر در جلسه نخست اين نسبت رعايت نشود، در جلسه بعدي، حضور هر تعداد از صاحبان سهام کفايت مي کند و با اکثريت نصف بعلاوه يک آراء حاضر در جلسه تصميم گيري مي شود. البته اگر انتخاب هيئت مديره در دستور کار باشد، نصاب تصميم گيري متفاوت خواهد بود.
مدير امور حقوقي شرکت بورس با اشاره به مقرراتي که در دستورالعمل افشاي اطلاعات و دستورالعمل انضباطي ناشران ، پذيرفته در بورس پيش بيني شده است، گفت: در دستورالعمل افشاي اطلاعات قيد شده است که دستور جلسه بايد واضح و صريح قيد شود و موضوع هاي مهم شرکت ها نبايد در بخش ساير موارد درج شود.
وي ادامه داد: قبل از مجمع حتما بايد يک جدول زمانبندي پرداخت سود نقدي بر اساس پيشنهاد هيئت مديره تهيه شود.
ابراهيمي خاطرنشان کرد: براي حفظ حقوق سهام داران به ويژه سهام داران جز، شرکت ها مکلف شده اند مجمع را به نحوي برگزار کنند که همه سهام داران امکان حضور داشته باشند، به علاوه امکان پاسخگويي به سهام داران هم بايد در مجمع فراهم شود.
وي با بيان اينکه مجامع را يک هيئت رئيسه اداره مي کند ، اظهار داشت: رئيس مجمع بايد به گونه اي مجمع را اداره کند که سهام داران امکان طرح پرسش هاي خود را داشته و مديران شرکت هم پاسخگو باشند.
مدير امور حقوقي شرکت بورس در مورد حقوق سهام داران گفت: از لحاظ حقوقي، حقوق سهام داران به دو گروه مالي و غير مالي تقسيم مي شود، اما آنچه که بيش از همه در مجامع با آن روبرو هستيم، حق راي سهام داران است.
وي با اشاره به اينکه سهام دار، وکيل يا قائم مقام قانوني وي مي تواند در مجامع حضور يابد ، گفت : سهام داران همچنين مي توانند از 15 روز قبل از مجمع به شرکت مراجعه و صورت مالي شرکت، گزارش عملکرد مديران و بازرس را دريافت و مطالعه کنند.
ابراهيمي تصريح کرد: از آنجا که سهام داران حق بررسي عملکرد مديران را دارد، اين حق را دارند که در مجمع ، پرسش کنند و از عملکرد مديران قانع شود.
برچسب ها: بورس ، سهام ، مجامع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار