یک جامعه شناس گفت: کودکان کار امروز با اين احساس که شرايط جامعه آنها را مجبور كرده ‏است که در دوران کودکي خود نقشي فراتر از سن خود بازي نمايند حس انتقام از جامعه را در ‏آنان بوجود می‌آورد که می‌تواند منشا مشکلات فراوانی باشد.‏

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ايلام ؛ هرچند فصل تابستان برای بسیاری از دانش آموزان فصل بیکاری و ‏گذراندن اوقات فراغت است تا تجدید روحیه‌ای باشد برای سلامی دوباره به بوی ماه مهر، اما برای ‏خیلی از بچه‌های دیگر فصل کار است که می توان این را در خیابان‌های شهرمان به خوبی دید.‏
در این روزهای گرم تابستان در برخی از نقاط شلوغ شهر می توان دانش آموزانی را دید که یا با ‏ترازویی دیجیتالی در دست و در گوشه‌ای از سایه دیوارها رهگذران را به وزن کردن خود دعوت ‏می‌کنند و یا برخی شیرینی جات محلی می فروشند و یا در مکان‌های عمومی با در دست داشتن چند ‏تا "عم جزء قرآن " می‌خواهند با فروش آن، تابستان خود را بگذرانند.‏
نوجوانی  که به قول خودش کلاس چهارم است و با نمرات عالی قبول شده است و می‌خواهد کلاس ‏پنجم برود برای فروش "عم جزء" به پر و بال هر عابری می پیچد و از آنها می خواهد که مشتریش ‏شوند.‏
وقتی با او می‌خواهم وارد صحبت شوم حتی پاسخگوییش را منوط به خریدن 1 جلد از کتابچه‌هایش ‏می‌کند و پا به فرار می‌گذارد تا به پروبال دیگری بپیچد.‏
نوجوان دیگری که در گرمای تابستان در کوچه پس کوچه‌های شهرمان "بامیه عسلی" می‌فروشد ‏شاید دغدغه‌هایی داشته باشد که این راه را برای برآوردن آنها مناسب ببیند.‏
یکی از کسبه مستقر در یکی از خیابان‌های شهر واقعیتی درد آور را بیان می‌کند و می‌گوید: هر روز ‏شاهدم که یک نفر برخی کودکان را در نقاطی از شهر پیاده می‌کند و آنها را به گدایی می‌گمارد و ‏در آخر روز جمع آوری می‌کند.‏
هنگام مقایسه کودکانی که با کار می‌خواهند تابستان خود را سپری کنند و کودکانی که در دام افراد ‏سودجو افتاده‌اند این گمان پیش می‌آید که شاید این کودکان نیز روزی به دام این افراد بیفتند و ‏معضلات فراوانی را در جامعه بوجود آورد.‏
استاد جامعه شناسي دانشگاه‌هاي ايلام در اين باره گفت: دوره‌هاي سني انسان‌ها از نظر جمعيت ‏شناختي به چند رده سني مختلف تقسيم مي‌شوند که هرکدام مقتضيات خاص خود را دارد و بايد ‏متناسب با اين شرايط سني با آنها برخورد شود.‏
بهروز سپيدنامه اظهارکرد: اين دوره‌هاي سني که کودکي، نوجواني، جواني، ميانسالي و کهنسالي را ‏شامل می‌شود و کار کردن براي امرار معاش مختص دوران کودکي و نوجواني نيست و نوجوانان و ‏کودکان بايد در اين سن و سال در محيط خانوادگي هنجارهاي اجتماعي را بياموزند.‏
وي کار کردن و پر کردن اوقات فراغت را متفاوت از يکديگر دانست و گفت: کارکردن کودکان ‏در فصل تابستان تحت نظارت ديگران و از جمله والدين اشکالي ندارد اما اگر در خيابان‌هاي شهري ‏شاهد کودکاني باشيم که از فرط فقر و تنگناهاي مالي مجبور به کار کردن هستند نه تنها چهره شهر را ‏خوب جلوه نمي‌دهد بلکه باعث برانگيختن حس ترحم مردم مي‌شود که از نظر جامعه شناسي مطلوب ‏نيست و باعث انتقال انرژي منفي به ديگر افراد جامعه مي‌شود.‏
اين مدرس دانشگاه معتقد است: احتمال اينکه برخي از اين کودکان وارد گروه‌هاي بزهکار شوند ‏زياد است چون خيلي از باندها و گروه‌هاي خلافکار از نياز مالي اين کودکان سوء استفاده مي کنند و ‏آنها را مجبور به وارد شدن به کارهاي خلاف و خطرناک مي‌کنند.‏
سپيد نامه با بيان اينکه سرچشمه بسياري از معضلات جامعه در آينده احساس انتقام اين‌گونه افراد است ‏خاطرنشان کرد: اين کودکان با اين احساس که جامعه در حق آنها ظلم كرده است و شرايط جامعه ‏آنها را مجبور نموده است که در دوران کودکي خود نقشي فراتر از سن خود بازي نمايند در نتيجه به ‏دنبال انتقام از جامعه هستند که مي‌تواند منشاء مشکلات فراواني نيز در جامعه باشد.‏
وي از نهادهاي متولي در اين زمينه خواست تا در کنار حمايت مالي از اين کودکان، نسبت به ‏مشاوره‌هاي هدفمند نيز اقدام نمايند تا شاهد مشکلات احتمالي در این زمینه در جامعه نباشيم.‏/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.