معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: به طور طبیعی مناطق حاشیه ای شهر تهران مثل منطقه 4، 18 19 و بخش هایی از مناطق غربی شهر همانند منطقه 5 نقاطی هستند که در بلندمرتبه سازی موثر اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، تهران شهر کوتاهی است اما مدیریت شهری تصمیم دارد کمی بر قد تهران بیفزاید.

تاریخچه بلند مرتبه سازی نوین در تهران به اوایل دهه 30 باز می گردد در این سال ها نخستین ساختمان بلندمرتبه در تهران توسط هوشنگ خانشقایی درخیابان جمهوری با 10 طبقه ساخته شد اما بعد از انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی نزدیک به 10 سال بلند مرتبه سازی در پایتخت متوقف شد اما در طی سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت زمین و آغاز فروش تراکم از سوی شهرداری تهران بلندمرتبه سازی در تهران از سر گرفته شد.

تهران به عنوان یکی از کوتاه ترین پایتخت های دنیا محسوب می شود در حالی که تهران کوتاه درحال پهناور تر شدن بود و هر روز خانه های تازه ای در اطراف پایتخت سبز می شد طرحی تحت عنوان ، طرح تفضیلی از گسترش افقی پایتخت جلوگیری و ارتفاع شهر در جهت عمودی زیادی خواهد شد.

در این باره علیرضا جاوید معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه طرح بلند مرتبه سازی از جمله طرح هایی است که پس از ابلاغ طرح تفضیلی قابلیت اجرا پیدا کرد گفت: ضوابط بلند مرتبه سازی در حال تهیه است و پس از تهیه و ارسال آن به کمیسیون ماده 5 و تصویب در آن و معاونت شهرسازی و معماری قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

جاوید به تصویب این طرح تا پایان سال 91 اشاره کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال 92 ضوابط بلندمرتبه سازی نیز همانند طرح تفضیلی به اجرا درخواهد آمد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص مناطق مستعد بلندمرتبه سازی در پایتخت ، اذعان داشت: متراژ بالای 2 هزار متر و ساخت بیشتر از 12 طبقه از جمله بلندمرتبه سازی محسوب شده و مناطق 4، 18 ، 19 و 5 از جمله مناطقی هستند که برای بلندمرتبه سازی موثر خواهند بود.

بعد از چندین دهه قرار است پایتخت براساس طرح جدیدی اداره شود که اگر اجرای آن با کیفیت و نظارت دقیق صورت گیرد پایتختی مدرن همراه با جدیدترین متدهای معماری را پیش رو خواهیم داشت./ز
گزارش از سمیه زرچینی

برچسب ها: معماری ، شهرداری ، معاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار