پیام خبر اعلام شده از سوی ایران مبنی بر آمادگی ایران در زمینه تهیه سوخت هسته ای مناسب برای استفاده در کشتی ها و زیر دریایی ها پس از گذشت حدود دو هفته به تازگی از جانب محافل خبری و تحلیلی درغرب در حال دریافت است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، 16روز پیش (یکشنبه، 11 تیر 1391) عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، در خبری تقریبا غیر منتظره اعلام کرد که در جلسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی طرح مکلف کردن دولت به «تجهیز بخشی از شناورهای دریایی از جمله ناوگان دریایی و تحقیقاتی کشور به پیش رانه های خاص دارای قابلیت طی مسیر طولانی بدون نیاز به سوخت گیری» مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد که مجلس دولت را مکلف خواهد کرد اقدامات عملی در این مورد را آغاز کند.

برخی کارشناسان در همان تاریخ، اعلام کردند که سوخت مطرح شده در این خبر، ضرورتا نمی تواند چیزی غیر از سوخت هسته ای باشد و سوخت هسته ای مورد استفاده در کشتی ها و زیر دریایی ها هم حداقل باید تا حد 50 درصد ایزوتوپ 235 غنی شده باشد.

در آن تاریخ، این خبر مورد بی اعتمایی عمدی محافل خبری در غرب قرار گرفت چرا که ظاهرا غربی ها آمادگی مواجه شدن با چنین تصمیم مهمی از جانب ایران را نداشتند.

نکته بسیار مهم این است که این خبر دقیقا در روز اول ژوئیه یعنی روز آغاز اجرای تحریم نفت و بانک مرکزی از جانب اروپا علیه ایران اعلام شد.

اکنون و به تازگی منابع غربی گویی بررسی هایشان درباره این خبر به نتیجه رسیده باشد، در حال واکنش نشان دادن به آن خبر و همچنین خبر تولید زیر دریایی هسته ای هستند که در تاریخ 23 خرداد 1391 از جانب دریادار عباس زمینی معاون فنی نیروی دریایی ارتش اعلام شده بود.

خبرگزاری آسوشیتد پرس روز دوشنبه 26 خرداد 1391 (16 ژوئیه 2012) در گزارشی به قلم علی اکبر دارینی از تهران نوشت: «خبرگزاری نیمه دولتی مهر به نقل از محمد بیاتیان از نمایندگان مجلس ایران اعلام کرد تحریم ها ایران را مجبور کرده است تا از سوخت مختلف برای نفتکش‌ها و دیگر کشتی‌های بزرگ خود استفاده کند تا از نیاز کشتی‌ها به سوخت‌گیری در خلال یک سفر دریایی جلوگیری شود».

این خبرگزاری در ادامه نوشت: «تولید سوخت زیردریایی‌ها یا کشتی‌های هسته‌ای نیازمند غنی سازی اورانیوم با غنای 90 درصد است. درحال حاضر تنها چند کشور یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین از فناوری ساخت زیردریایی های هسته ای برخوردارند. هند نیز نمونه ای از این زیردریایی‌ها را در دست ساخت دارد».

با وجود این، متخصصان فنی در تهران می گویند بر خلاف آنچه در این گزارش آمده برای همه اقسام زیر دریایی هسته ای نیازی به سوخت 90 درصد نیست و سوخت 52-57 درصد نیز کفایت می کند.

ايران هسته‌اي مي‌نويسد: از دید این متخصصان چند مسئله مهم درباره این موضوع وجود دارد.

1- نخستین نکته این است که تولید سوخت برای زیردریایی ها و کشتی ها مستلزم بالاتر رفتن سطح غنی سازی از 20 درصد است اما توجه به این نکته بسیار مهم است که این امری کاملا صلح آمیز است و ایران طبق ان پی تی حق دارد اورانیوم را تا هر سطحی که لازم بداند برای مصارف صلح آمیز غنی سازی کند.

2- نکته دوم این است که اعلام این خبر مستقیما پاسخی به تحریم های اخیر اروپا و امریکا عیله ایران است و نشان دهنده آن است که ایران تصمیم گرفته روند پاسخ دهی فنی به تحریم های غرب را با قاطعیت پی گیری کند.

3- سومین مسئله این است که باید در نظر داشت که این اقدام متعاقب نامه روز پنج شنبه 8 تیر 1391 دکتر جلیلی به کاترین اشتون انجام شد که در آن تاکید شده بود اتحادیه اروپا مسئول تبعات اعمال تحریم ها علیه ایران خواهد بود.
انتهاي پيام/س3
برچسب ها: زیر دریایی ، جلیلی ، اشتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار