کارشناسان می گویند رویکرد تحریم های آمریکا علیه ایران در حال تغییر و ورود به فاز جدیدی است که می توان آن را «فاز اطلاعاتی» خواند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، دولت امریکا روز پنج شنبه گذشته (22 تیر 1391/ 12 ژوئیه 2012) اسامی بیش از 50 فرد و شرکت ایرانی را به لیست تحریم های خود افزود.

در حالی که پیش از این همواره هدف از تحریم ها مجازات افراد و شرکت های دخیل در برنامه هسته ای و موشکی ایران یا افرادی که ادعا می شد در نقض حقوق بشر دست داشته اند، اعلام می شد، این بار امریکایی ها به صراحت اعلام کردند که هدف آنها از دور جدید تحریم ها افشا فعالیت های پوششی ایران برای دور زدن تحریم هاست.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و مقابله با تروریسم درباره این تحریم ها ادعا کرده است: «ایران امروز تحت فشار تحریم های شدید و چند جانبه قرار دارد و تا زمانی که این کشور از پرداختن به نگرانی های جامعه بین المللی در خصوص برنامه هسته ای خود خودداری کند، ما به افزایش فشار بر ایران ادامه می دهیم. اقدامات امروز، گام بعدی ما در مسیر ایجاد اختلال در برنامه های هسته ای و موشکی بالستیک ایران و همچنین تلاش های گمراه کننده این کشور برای استفاده از شرکت های پوششی به منظور فروش یا انتقال نفت است».

وزارت خزانه داری امریکا هم در بیانیه ای اعلام کرده است: «شناسایی این شرکت های پوششی تاکیدی بر تلاش های ایران برای دور زدن تحریم ها از طریق استفاده از شرکت های پوششی و همچنین تلاش هایش برای مخفی نگه داشتن هویت ناوگان نفتکش های خود با رنگ کردن مجدد، تغییر پرچم یا از کار انداختن دستگاه های جی پی اس است».

برخی از شرکت هایی که با این تحریم ها روبرو هستند عبارتند از:

1- شرکت صنایع قطعات الکترونیک

2- سامانه های اطلاع رسانی ایران

3- شرکت های زیرمجموعه یک شرکت که توسط وزارت دفاع ایران اداره می شود و تجهیزات مخابراتی پیشرفته و رایانه می سازد

4- مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دیجیتال میدیا لب Digital Media Lab

5- آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده Value-Added Services Laboratory

6- شرکت صادرات لجستیکی وزارت دفاع

7- شرکت اف زد ای FZE مستقر در امارات عربی متحده

8- دانشگاه مالک اشتر

9- شرکت کشتیرانی گود لاک Good Luck Shipping و یک شرکت وابسته به شرکت ملی کشتیرانی ایران که در امارات مستقر است.

10- صنایع شیمیایی پنتانه Pentane

11- مرکز همکاری فناوری

12- پترو سوییس اینترترید Petro Suisse Intertrade

13- هنگ کنگ اینترترید

14- نور انرژی

15- پترو انرژی اینترترید

4 فرد نیز که در فهرست این تحریم ها قرار گرفته اند عبارتند از:

1- حمید رضا ربیعی، مهندس نرم افزار

2- دانیل فروش، اتریشی رئیس شرکت اف زد ای

3- علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران

4- حسین تنیده معاون سابق شرکت صنایع شیمیایی پنتانه

ايران هسته اي مي‌نويسد : کارشناسان در تهران می گویند، اعمال دور جدید این تحریم ها علامتی از آن است که امریکایی ها دیگر امکان چندانی برای گسترش بیشتر تحریم ها ندارند و در عوض به کار اطلاعاتی برای شناسایی روش های ایران برای دور زدن تحریم ها روی آورده اند.

به عقیده این کارشناسان به این ترتیب امریکا وارد یک بازی موش و گربه بی پایان شده است و عملا کاری جز اینکه در بین هزاران پوشش ایجاد شده دست و پا بزند، از آن ساخته نخواهد بود.

برچسب ها: تحریم ، عملیات ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار