جلسه 716 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست احمدي‌نژاد برگزار شد و مباحث اين جلسه پيرامون وحدت، همدلي و همراهي بين مسئولين و انتقال آن به جامعه و ارائه گزارش كرسي‌هاي آزادانديشي دانشجويي در دانشگاه‌ها مطرح شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، جلسه 716 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به رياست احمدي‌نژاد برگزار شد و مباحث اين جلسه پيرامون وحدت، همدلي و همراهي بين مسئولين و انتقال آن به جامعه و  ارائه گزارش كرسي‌هاي آزادانديشي دانشجويي در دانشگاه‌ها مطرح شد.

محمدرضا مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تشريح مصوبات اين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گفت: علي‌رغم اينكه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد دستورات متعددي را مورد بررسي قرار مي‌داد و نسبت به آنها تصميم‌سازي مي‌كرد به‌دليل ارائه برخي نكات مهم؛ پيرامون وحدت، همدلي و همراهي بين مسئولين و انتقال آن به جامعه مباحث قابل توجهي مطرح شد.

دزفولي افزود: توجه به بنيان‌هاي اخلاقي و رعايت منش اخلاق اسلامي در همه ابعاد زندگي اجتماعي در كشور از جمله نكات مطرح شده توسط اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در اين جلسه بود.

تدوين منشور در زمينه اخلاق اسلامي و شيوه‌هاي تبديل آن به هنجارهاي اجتماعي

وي افزود: مقرر شد دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي با كمك متخصصين و صاحب‌نظران، منشوري را در زمينه اخلاق اسلامي و شيوه‌هاي تبديل اين مباني فكري و اخلاقي به رفتارها و هنجارهاي اجتماعي در بين مردم و نيز مسئولين، دستگاه‌ها و عناصر كشور تدوين و به صحن شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه كند.

تحليل رئيس‌جمهور درخصوص تبيين اصول مترقي قانون اساسي و حقوق ملت

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در اين جلسه تحليل جامعي توسط احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور درخصوص تبيين اصول مترقي قانون اساسي و به‌ويژه بخش‌هايي كه مربوط به حقوق اساسي ملت است و همچنين آثار و وظايفي كه اين حقوق  براي مسئولين ايجاد مي‌كند ارائه شد.

قرار گرفتن موارد مرتبط با بنيان‌هاي اخلاقي در كتب درسي

مخبر دزفولي گفت: مقرر شد با كمك وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش اين موارد تدوين شده و درصورت لزوم در كتب درسي قرار داده شود.

وي افزود: با قرار گرفتن بيش از پيش موارد مرتبط با بنيان‌هاي اخلاقي در كتب درسي نونهالان، نوجوانان و دانش‌آموزان ما با اصول اساسي در اخلاق بيشتر آشنا خواهند شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران گفت: در موارد مورد نياز كه براي جاسازي اين موارد در مجموعه علمي كشور نياز به تصويب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي است نيز مقرر شد با هماهنگي وزارتخانه‌هاي مذكور و دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي موارد پيشنهادي به صحن شوراي عالي ارائه و تصويب شود.

ارائه گزارش كرسي‌هاي آزادانديشي دانشجويي در دانشگاه‌ها

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه با اشاره به ارائه گزارش كرسي‌هاي آزادانديشي دانشجويي در دانشگاه‌ها گفت: نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري كه مسئوليت برگزاري اين كرسي‌ها را بر عهده دارد گزارش خود را در اين زمينه ارائه كردند.

وي افزود: گزارش ارائه شده آمار نسبتا قابل قبولي را از برگزاري اين جلسات، هم‌انديشي‌ها و برگزاري اين كرسي‌ها در دانشگاه‌ها نشان داد.

مخبر دزفولي تصريح كرد: همچنين در اين گزارش مشكلات، موانع و چالش‌هاي پيش‌رو در برگزاري كرسي‌هاي آزاداندشي در دانشگاه‌ها در بين دانشجويان، مسئولان دانشگاه و مسئولان نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها ارائه شد.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در اين گزارش موارد متعددي براي برگزاري بهتر اين كرسي‌ها ارائه شد.

ارائه نكات براي برطرف شدن آسيب‌هاي پيش‌رو در اجراي كرسي‌هاي آزادانديشي

وي افزود: اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نكات گوناگوني را براي برگزاري بهتر و برطرف شدن آسيب‌هاي پيش‌رو در اجراي كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها مطرح كردند.

عضو پيوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران گفت: موضوع برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و علاوه بر ايجاد فضاي سازنده براي دانشگاه‌ها و نهادهاي علمي كشور، موجب رشد بالندگي، تفكر و خردورزي در بين نخبگان علمي كشور مي‌شود.

ادامه بررسي كرسي‌هاي آزادانديشي در دانشگاه‌ها در جلسه آينده

مخبر دزفولي افزود: مقرر شد بررسي اين موضوع در جلسه آينده نيز مورد توجه قرار گيرد تا مسير ارائه نظريه‌هاي جديد، حرف‌هاي نو و بروز نبوغ و خلاقيت ميان دانشگاهيان و حوزويان در بخش‌هاي  مختلف اعم از مسائل فرهنگي، اجتماعي، سياسي و حتي اعتقادي هموارتر شده و فضاسازي‌هاي سازنده در اين خصوص شكل گيرد.

انتهاي پيام/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار