در حالی که میلیون ها مسلمان سراسر دنیا خودشان را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده می کنند، مسلمانان اندونزی به خاطر اختلاف نظر برسر شروع ماه بین گروه های مذهبی و دولت معلق مانده اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، روزنامه جاکارتاپست روز دوشنبه 16 جولای از قول دین صیام الدین رئیس گروه محمدیه نقل کرد:«فقط باید دولت درباره روزهای مقدس ملی تصمیم گیری کند.»

اوایل امسال دولت اقدام به برگزاری یک نشست بین دو سازمان بزرگ اندونزیایی، یعنی محمدیه و نهادالعلما کرد تا در باره روز اول ماه رمضان تصمثم بگیرند. نهادالعلما به عنوان بزرگ ترین سازمان مسلمان، 21 جولای را به عنوان آغاز ماه رمضان تعیین کرده است. این در حالی است که محمدیه، دومین سازمان بزرگ اسلامی در این کشور آسیایی روز20 جولای را اولین روز ماه رمضان اعلام کرده است. این سازمان همچنین 19 آگوست را روز عید فطر تعیین کرده که پایان ماه رمضان است.
 
 

امسال دولت اندونزی تصمیم گرفت روز 18 جولای یک جلسه در این باره بگذارد ولی محمدیه اعلام کرد که نماینده اش را به این جلسه نمی فرستد. این برای اولین بار است که این گروه در جلسه حضور پیدا نمی کند و اعلام کرده که این کار برای کم کردن تنش ها انجام شده است.

براساس محاسبات نجومی، روز اول ماه مبارک رمضان روز جمعه 20 جولای شروع می شود. گروه محمدیه می گوید که هیچ اشکالی ندارد که مسلمانان تصمیم بگیرند که در دو روز مختلف روزه گرفتن را شروع کنند. صیام الدین رئیس این گروه می گوید:« ما نباید مسئله را بزرگنمایی کنیم. روزه باید براساس اعتقادات فردی گرفته شود.» به گفته او، چنین اختلافاتی سال هاست که وجود دارد و نباید باعث شکاف در جامعه مسلمانان کشور شود.

با این حال، نصرالدین عمر، معاون وزیر امور مذهبی خواستار این شده که محمدیه در تصمیم خود بازنگری و در نشست مربوط به ماه رمضان شرکت کند. نصرالدین در گفت و گو با خبرنگاران در مالانگ در منطقه جاوه شرقی گفت:« ما از محمدیه می خواهیم که در این نشست شرکت کند.»
 
 

اولین روز ماه رمضان و رویت هلال ماه اغلب در بین کشورهای مسلمان یک مسئله بحث برانگیز بوده است و حتی اندیشمندان مسلمان هم در انی باره اختلاف دارند. در حالی که گروهی از اندیشمندان معتقدند که مسلمانان در مناطق و کشورهای دیگر در جاهایی که بخشی از شبانگاه (افق) آنها مشترک است باید از یک رویت هلال ماه تبعیت کنند، برخی دیگر می گویند که مسلمانان در سراسر دنیا باید از تقویم عربستان پیروی کنند. دیگاه سومی هم وجود دارد که هردودیدگاه را به چالش می کشدو می گوید که مسئولان امر در هرکشور خاص رویت هلال ماه را تعیین می کنند و بنابراین مسلمانان در این کشور باید از آن تبعیت کنند.

این مسئله اغلب اوقات باعث سردر گمی بین مسلمانان، به خصوص در غرب بر سر روز گرامیداشت عید فطر در پایان ماه روزه شده است.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: رمضان ، شبانه ، اندونزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار