مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی با بیان این که 370 میلیون تومان جهت پیش بینی های دقیق هواشناسی اختصاص یافته است گفت : به دنبال این هستیم که بارندگی ها را 3 تا 5 روز قبل پیش بینی کنیم و خود را جهت مقابله با سیل احتمالی آماده کنیم

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد  ، حجت علی شایان فر در جلسه شورای مدیریت بحران کاشمر با بیان این که سیاست گذاری در زمینه مدیریت بحران استان ، تامین اعتبارات اضطراری و ایجاد هماهنگی بین بخشی سه وظیفه اصلی مدیریت بحران به شمار می رود خطاب به اعضای حاضر در جلسه گفت : اعضای شورای مدیریت بحران در شهرستان ها به دلیل این که کارهای عملیاتی و میدانی را بر عهده دارند در خط مقدم مدیریت بحران قرار دارند.

وی با اشاره به 8/166 میلیمتر بارندگی از مهرماه سال گذشته تا ابتدای تیرماه سال جاری افزود : اگر چه نسبت به سال زارعی گذشته این میزان بارندگی 47 درصد افزایش داشته است اما نسبت به میانگین بلند مدت از کاهش 15 درصدی برخوردار است و این امر از دیدگاه هواشناختی بدان معناست که هنوز در شرایط خشکسالی به سر می بریم.

مدیر کل بحران استان با اشاره به جان باختن 11 نفر در حوادث سیل خراسان رضوی خاطر نشان کرد : این میزان کشته ما را یه تکانی داد و ما بر آن داشت تا با بررسی عملکردمان علت آن را بیابیم چرا که در برابر این کشته شدگان باید پاسخگو باشیم چرا که قصد نداریم خودمان را تبرئه کنیم.

وی با بیان این که دیدگاه مدیریت بحران همانند سیاست سازمان ملل در این زمینه پیشگیری ، پیش آگاهانه ، پیشگیرانه ، اماده و هشدار است اظهار کرد : مدیریت بحران یک کار فراجناحی است که تمامی مسئولان در رده های مختلف با آن سر و کار دارند.

شایان فر با تاکید بر این که اعتبارات مدیریت بحران استان از دو منبع مشخص تامین و ردیف تخصیص آن مشخص است و در خصوص پرداخت اعتبارات به برخی دستگاه ها و نهادها با مشکلاتی روبرو هستیم از تحویل یک بیمارستان صحرایی به ارزش 30 میلیارد ریال به دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آینده ای نزدیک به منظور کمک به احداث اورژانس های بین راهی خبر داد.

وی با بیان این که بخشی از اعتبارات مدیریت بحران از محل منابع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به میزان یک درصد از سهم بودجه عمرانی کشور و بخشی دیگر از محل ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب سال 86 به میزان 2/1درصد از سهم اعتبارات سرجمع کشور تامین می شود خاطر نشان کرد : با این میزان اعتبار نمی توان همه مشکلات را حل و خسارت های حوادثی که رخ می دهد را پرداخت کرد .

مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به اختصاص 120 میلیارد ریال اعتبار به 72 شهرداری خراسان رضوی در سال جاری تصریح کرد: در سال گذشته یک درصد اعتبار ماده 10 به 3 درصد و 2/1 درصد اعتبارات ماده 12 به 2 درصد افزایش یافت و در سال گذشته 112 میلیارد تومان اعتبار برای استان مصوب شد که تا کنون حدود 70 درصد آن تخصیص یافته است.

وی با بیان این که در پی حادث شدن سیل و بروز خسارات متعدد به بخش های مختلف در برخی نقاط استان از درخواست 100 میلیارد ریالی اعتبار اضطراری برای جبران بخشی از این خسارت ها خبر داد و یادآور شد : در صورت ابلاغ این اعتبار که به امضای اقای استاندار هم رسیده قول می دهیم بخشی از خسارت های وارد شده در سل اخیر را به این شهرستان پرداخت کنیم.

شایان فر بااشاره به این که 100نوع محصول در بخش های مختلف کشاورزی تحت پوشش بیمه هستند تاکید کرد : دولت مصمم است هر نوع محصولی که تحت پوشش بیمه قرار دارد از شمول کمک بلاعوض خارج کند بنابر این در مدیریت بحران تقاضا دارم از وعده هایی که محقق نمی شود پرهیز شود و تنها در زمان بروز خسارت قول هایی داده شود که عملیاتی خواهد شد.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی با اشاره به اهمیت ایجاد و راه اندازی مراکز امداد و نجات در دهستان ها گفت : به موجب تفاهم نامه ای که بین مدیریت بحران و سازمان همیاری ها و دهیاری ها منعقد شده دهیاران به عنوان مدیر بحران در روستاها هستند و قصد داریم با هماهنگی و همکاری دفتر امور روستایی و عشایری یک اتاق مجهز به وسایل ایمنی و آتش نشانی در مراکز دهستان ها ایجاد کنیم.

سرپرست فرمانداری و رییس شورای مدیریت بحران کاشمر نیز در این جلسه با تقدیر از عملکرد و خدمات اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان در زمان وقوع سیل روزهای پایانی خردادماه در بخش کوهسرخ گفت: اگر تلاش و همدلی اعضای مدیریت بحران نبود شاهد حوادث جبران ناپذیری بودیم که جبران آن غیر ممکن بود.

مهدی محمودی با بیان این که 89 درصد حوادثی که در دنیا اتفاق می افتد در کشورهای توسعه یافته است وتنها 11 درصد حوادث دنیا در کشورهای کمتر توسعه یافته یا توسعه نیافته رخ می دهد افزود : علیرغم این درصد کم اما بیشترین خسارت ها در کشورهای کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته اتفاق می افتد و دلیل آن نیز عدم آگاهی و آموزش و این که قبول کنیم این حوادث بخشی از زندگی است.

وی با اشاره به این که در ایران حوادث طبیعی متعددی رخ می دهد اظهار داشت : خراسان رضوی به عنوان آسیب پذیرترین استان کشور به طور متوسط ماهانه شاهد وقوع 6 زلزله با ریشتر های مختلف است به تبع ان نیز شهرستان کاشمر به دلیل مجاورت با گسل بزرگ درونه هر روز در معرض وقوع زلزله قرار دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.