اعتیاد نوعی بیماری روانی تکرار شونده ايست که فرد به رغم تمام عوارض مصرف داروی مخدر ، آن را ابتیاع و بدون اراده مصرف می کند.

امان قرائی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: وجود وابستگی شخص به  از دیگر عواملی است که موجب احتیاج شدید شخص به مواد م خدر و عدم مقاومت نسبت به استعمال دارو و اینگونه مواد طبیعی و غیرطبیعی را به ارمغان آورد.

در ادامه وی با بیان عوامل وابستگی اظهار داشت: وجود گرایش به ازدیاد میزان مصرف دارو وجود وابستگی روانی و جسمانی به آثار دارویی و همچنین قربانی بودن به هر نوع وابستگی داروئی یا روانی به موادر مخدر نیز معتاد شناخته می شود.

قرائی مقدم در ادامه بیان کرد: برنامه بین المللی کنترل مواد مخدر سازمان ملل متعد برآورد می کند که در اواخر دهه 1990 حدود 144 میلیون نفر به مصرف کوکائین، 5/13 میلیون نفر به مصرف مواد مخدر (‌که 9 میلیون نفر آن به مصرف هروئین عادت داشتند) مبتلا بودند.

اين جامهعه شناس با بیان اینکه تعداد کل سو مصرف کنندگان مواد مخدر در سراسر جهان 180 میلیون نفر معادل سه درصد کل جمعیت جهان و به عبارتی 2/4 درصد جمعیت پانزده سال و یا بیشتر برآورد می گردد،اظهار داشت: تعداد سو استفاده کنند گانی که بیش از یک نوع ماده مخدر مصرف می کنند ، مشخص نیست.

جامعه شناس در ادامه تصریح کرد: امروزه مواد مخدر مصنوعی به مقدار زیاد رواج یافاه است و هزینه پائین و تولید و محل و نحوه توزیع آن باعث ترغیب تولید کنندگان در زمینه تولید و توزیع این مواد است.

وی افزود: مواد مخدر صنعتي از این جهت رایج است که می توان آزمایشگاه ها را به راحتی در مناطق روستایی پنهان نمود و قاچاقچیان مجبور نیستند نگران بازرسی یا تفتیش مرزی یا باج دادن به پرورش دهندگان( گیاهان زیربط) یا واسطه های خارجی باشند.

وی در خصوص علاقه استعمال کنندگان به مواد مخدر افزود:‌ این مواد ارزان است و باعث نئشگی قوی و طولانی مدت می گردد و به علاوه موادی مانند شیشه بدون رنگ و بدون بو می باشند.

طبق گفته عظیمی: آنچه به طور خاص نگران کننده است، روند مربوط به جوان ترین دانش آموزان متعلق به سنین پایین 12و 13 سالگی است،‌اما فاجعه انسانی امروز در مورد تبهکارانی است که به خاطر منافع خود هر روز داروی مخدر جدیدی به بازار عرضه می کنند و جوانان را آلوده و از بین می برند، از جمله قرص های شادی آور وتوهم زا است.

وی در پایان با بیان این که قرص های شادی آور و توهم زا اعتیادآور نیستند ،افزود: با این حال برخی افراد عادت شدیدی به مصرف آن پیدا می کنند و برخی از افراد بعد از مصرف دچار افسردگی می شوند و همچنین مخلوط کردن آن با الکل یا داروهی دیگر خطرات آن را افزایش می دهد./ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار