اگر قرار به برگزار نشدن بازي‌ها در ماه مبارک رمضان باشد، تيم‌ها تمرين خود را پيش از مراسم افطار برگزار مي‌کنند و طبيعتا بازيکن به دليل فشار سنگيني که در تمرين پشت سر مي‌گذارد، مجبور به روزه خواري مي‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، فشارها به سازمان ليگ برتر فوتبال براي اينکه بازي‌ها را يک ماه به تأخير بيندازد و در ماه مبارک رمضان از برگزاري مسابقات منصرف شود، به نهايت رسيده تا جايي که گفته مي‌شود، وزارت ورزش و جوانان نيز خواهان تاخير در برگزاري ليگ برتر است!

البته پاسخ فعلاً منفي است و گفته مي شود برگزاري بازي‌ها پس از مراسم افطار در تضاد با شئونات اين ماه عزيز نيست، به گونه‌اي که در سال‌هاي گذشته هم بازي‌ها در اين ماه برگزار مي‌شده و در کشورهاي حوزه خليج فارس هم اين مسأله متداول است.

نخستين تيمي که خواستار تعطيلي بازي‌ها در ماه مبارک رمضان شده، پرسپوليس است و طبيعي است که اين تيم از اين اتفاق سود ببرد، چون دير‌تر از همه تيم‌ها به استثناي راه آهن استارت زد و «مانوئل ژوزه» هم خيلي دير به اردوي اين تيم پيوست. به واقع پرسپوليس چندين هفته عقب‌تر از ديگر تيم‌هاست و هر تيم ديگري جاي پرسيپوليس هم بود، از تعطيلي بازي‌ها در ماه مبارک رمضان استقبال مي‌کرد و مي‌کوشيد، از همه اهرم‌ها براي رسيدن به هدف سود ببرد. البته در راستاي علت مخالفت با برگزاري مسابقات ليگ در ماه مبارک رمضان ذکر چند نکته نيز خالي از لطف نيست.

نخست اينکه، هر آدم منصفي مي‌داند که تمرين کردن با زبان روزه در اين گرماي تابستان، آن هم روزه اي تقريباً 16 ساعته، کاري است فراتر از توان انسان‌هايي با ارگانيسم معمولي. پس يکي از دلايل اين است که بازيکني که پول حرفه اي مي‌گيرد، قرار نيست که سلامت جسمي اش تهديد شود.

نکته دوم اينکه، فوتبال اگر چه يک شغل است اما دويدن در تمرينات فوتبال مثل نشستن در پشت ميز اداره، آن هم زير باد کولر، نيست! بازيکني که در تمرين مي‌دود و بي وقفه عرق مي‌ريزد، بديهي است که نيازمند آب خوردن است و تمرين در روز و مسابقه در شب با روزه داري او ناسازگار است.

نکته سوم اينکه، چون ”هميشه ليگ ما در ماه رمضان برگزار شده”، نمي تواند دليلي باشد بر درستي انجام مسابقات فوتبال در ماه رمضان. ضمناً هيچ پزشکي هم تاييد نمي‌کند که بازيکني زير تابش شديد آفتاب نرمش و بدنسازي کند و بدود ولي نه در حين تمرين آب بخورد و نه بعد از تمرين.
واقعيت اين است که اکثر بازيکنان فوتبال ايران روزه نمي‌گيرند چرا که تمرين کردن بر آنها دشوار مي‌آيد. اسلام بر کسي تکليف فوق طاقت نمي‌نهد. روزه گرفتن 16 ساعته براي فوتباليست‌هايي که بايد هر روز تمرين کنند و بعد از افطار هم 90 دقيقه در زمين بدوند، مصداق تکليف فوق طاقت است. پس هر عقل سليمي مي‌پذيرد که در اين تابستان گرم و طولاني نمي‌توان هم روزه گرفت و هم تمرين کرد و هم بعد از افطار فوتبال بازي کرد.

اگر قرار به برگزار نشدن بازي‌ها در ماه مبارک رمضان باشد، تيم‌ها تمرين خود را پيش از مراسم افطار برگزار مي‌کنند و طبيعتا بازيکن به دليل فشار سنگيني که در تمرين پشت سر مي‌گذارد، مجبور به روزه خواري مي‌شود. آغاز نشدن بازي‌ها در موعد از پيش تعيين شده، تقويم فوتبال ايران را دچار چالش جدي خواهد کرد، به ويژه که در اين تقويم 101 روز اردو براي تيم ملي در نظر گرفته شده است اما نبايد فراموش کنيم ليگ فوتبال ايران گاه به دليل برگزاري يک مسابقه دوستانه تيم ملي دو هفته تعطيل مي‌شود. بنابراين مي‌توان” مديريت تطعيلات” کرد و اجازه نداد تعطيلي يک ماهه ليگ در ماه رمضان، فوتبال ايران را دچار بحران عقب ماندگي از تقويم فوتبال جهان کند.
اگر قرار است که ليگ برتر در ماه رمضان حتماً برگزار شود، نبايد فراموش کرد روزه گرفتن براي فوتباليست‌ها در تابستان، امري نزديک به محال است بنابراين نبايد بر آنها تکليف فوق طاقت تحميل کنيم. ”قوانين روز فوتبال دنيا”، به ما مي‌گويند که فوتباليست‌ها در گرماي تابستان مجاز به نوشيدن آب هستند. اسلام هم ديني است که احکام علم را مي‌پذيرد. پس اجازه ندهيم قصه سال هاي گذشته علي کريمي و سردار آجرلو در استيل آذين دوباره تکرار شود.

به گزارش ایتکار، در آنسوي مرز‌ها بازيکنان مسلمان که در تيم‌هاي اروپايي مشغول بازي هستند، بدون هيچ مشکلي هم فوتبال حرفه‌اي بازي مي‌کنند و هم فرايض ديني خود را به جا مي‌آورند و جالب اينکه مورد تکريم هم قرار مي‌گيرند اما بازيکنان ميلياردي فوتبال ايران توانايي انجام هر دو کار را ندارند!

برگزاري تمرين قبل از افطار ممنوع شد

رئيس فدراسيون فوتبال به باشگاه‌ها اعلام کرد قبل از افطار تمرين نکنند.علي کفاشيان درباره برگزاري رقابت‌هاي فوتبال در ماه مبارک رمضان نامه اي خطاب به مديران باشگاه‌هاي فوتبال کشور نوشت. متن نامه به شرح زير است: مديران محترم باشگاه‌هاي کشور رمضان ماه ضيافت خداست. ماهي که با ارزش ترين شب سال در آن واقع شده است و آنکه در اين ماه پر فضيلت بازنده باشد، چه باخت سنگيني داده است. فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران همواره به پاسداشت ارزش‌ها و شعائر ديني تاکيد ورزيده و در اين برهه هم ارشادات حضرات آيات عظام و مراجع محترم تقليد را به عنوان راهنمايي راهگشا سرلوحه برنامه‌ها قرار داده و اعلام مي‌دارد:

1- در ماه مبارک رمضان کليه مسابقات يک ساعت و نيم بعد از افطار برگزار مي‌شود.
2- به تبع انجام بازي‌ها در آن ساعت، اصول حرفه اي ايجاب مي‌کند که تمرينات تيم‌ها نيز همزمان با ساعت بازي‌ها برگزار شود، لذا انجام تمرين در ساعات قبل از افطار ممنوع است.
3- برگزاري مراسم فرهنگي جهت ترويج و گسترش فرهنگ اسلامي در فوتبال، بين دو نيمه مسابقات ضروري و مورد تاکيد است.
4- در ايام ليايي قدر مسابقات تعطيل خواهد بود تا اهالي فوتبال از فضيلت آن شب‌هاي عزيز محروم نشوند و ما را نيز از دعاي خير خود برخوردار سازند.
5- اطمينان کامل داريم توجه به ارزش‌هاي اسلامي و رعايت موازين شرعي مي‌تواند فوتبال ما را زودتر به آنچه به عنوان هدف به آن مي‌نگرد، رسانده و در سالم سازي محيط آن تاثير بسيار داشته باشد.


برای مشاهده مجله شبانه کلیک کنید
برچسب ها: شبانه ، فوتبال ، رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۷ تير ۱۳۹۱
به نظر من اين موضوع مثل اين مي ماند كه مي گويند كسي كه نمره عينكش بالاست روزه واجب نيست بگيرد وقتي نوع كار به صورتي است كه براي بازيها در شهرها تيم ها جابه جايي دارند واجب نيست
آخرین اخبار