چالش ها میان نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب 'کادیما' بر سر نحوه خدمت وظیفه جوانان مذهبی یهودی در کابینه ائتلافی این رژیم بالا گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در ادامه چالش ها میان نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو با معاون وی و رهبر حزب "کادیما"، شائول موفاز بر سر نحوه خدمت وظیفه جوانان مذهبی یهودی در ارتش، آخرین دیدار این دو رهبر جناحین قدرت در اسرائیل بدون نتیجه و هرگونه توافقی به پایان رسید.
به گزارش رادیو اسرائیل، اختلاف هایی که در مورد خدمت این قشر از جوانان آماده به خدمت وجود دارد، عبارت است از این که در چه سنی باید آنها به خدمت وظیفه اعزام شوند و در صورتی که از خدمت ابا کنند، چگونه به مجازات برسند و نیز شمار آنها در هر سال به چه میزان باشد؟
با نگاهی به گذشته می توان گفت: تشکیل کابینه ائتلافی در اسرائیل از جمله تحولاتی بوده است که در آخرین آن این اقدام در سال 2009 با شکست مواجه شده بود. در سال 2009 حزب کادیما با در اختیار داشتن 27 کرسی در کنست از ائتلاف با نتانیاهو سر باز زد و این امر سبب شد تا نتانیاهو برای ایجاد کابینه به سمت احزاب کوچک تر مانند "اسرائیل بیتنا" به ریاست آویگیدور لیبرمن وزیر خارجه افراطی اسرائیل برود. اما این بار شاهد آن بودیم که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و شائول موفاز رهبر حزب کادیما، که به جای تزیپی لیونی (که سیاست امروز اسرائیل را پر از بدگمانی و کثیف توصیف کرده بود) آمده، بزرگترین کابینه ائتلافی را رقم زدند.
قانون تال (قانون معافیت طلاب علوم دینی یهودی از انجام خدمت سربازی) مخالفان و موافقان خود را دارد.
برخی کارشناسان انگیزه نتانیاهو برای تشکیل این کابینه را بروز اختلاف نظر بین نخست وزیر و تعدادی از احزاب مذهبی تندرو عضو کابینه ائتلافی دانسته اند. براساس این گزارش ها، دلیل اصلی بروز اختلاف نظر در کابینه ائتلافی، رای اخیر دادگاه در مورد غیرقانونی بودن «قانون تال» بوده که طلاب علوم دینی یهودی را از انجام خدمت نظام وظیفه معاف می کند. به نظر مخالفان این قانون، معافیت طلاب به منزله تبعیض در میان شهروندان اسرائیل است در حالیکه احزاب مذهبی تندرو ظاهرا خواستار اقدام برای حفظ این قانون بوده اند. گفته می شود که یکی از شرط های کادیما برای ورود به کابینه ائتلافی، لغو قانون تال بوده است. سکولارها باور دارند که قانون مذکور منصفانه نیست اما احزاب کوچک مذهبی که اهمیت زیادی در کابینه نتانیاهو دارند، می خواهند یهودیان افراطی جوان به جای خدمت سربازی به تحصیلات مذهبی ادامه دهند.
ایجاد این ائتلاف غول پیکر که قادر به کسب هیچ چیز از جمله حصول توافقی درباره قانون تال نیست" انتقاد همگان را برانگیخت. زیرا بیش از 60 هزار نفر از مردان یهودی افراطی ارتودوکس نیز در حال حاضر از خدمت اجباری سربازی معاف هستند. این معافیت و خودداری این افراد از ورود به بازار کار خشم عموم ساکنان اراضی اشغالی را برانگیخته است چراکه مردان و زنان اسرائیلی در ارتش مجبورند به ترتیب 3 و 2 سال خدمت سربازی انجام دهند.

واقعیت آن است که نتانیاهو با چالش های بسیاری رو به رو است که یکی از آنها چالش امنیتی است ؛ به ویژه آنکه تحولات در نبرد نظامی و امنیتی اسرائیل از نبرد سنتی به درگیری جنگی دسته های نظامی پیشرفته حزب الله و گروه های مقاومت دیگر تغییر کرده است . همچنین مسئله انرژی هسته ای ایران که تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی محسوب می شود در برابر این چالش امنیتی بزرگ و استراتژیک که الان در حال گسترش است قرار دارد.
ترس جنگ با ایران، امروزه رژیم صهیونیستی را با معضل فرار سربازان مواجه کرده است و حتی مسئولان نظامی این رژیم در رسانه ها اعلام می کنند، یکی از دلایل فرار سربازان ترس از ایران است. دو قشر از ساکنین رژیم اسرائیل از خدمت سربازی معاف بودند. قشر طلاب مراکز دینی یهود و افراد غیر یهودی. غیر یهودیان هم شامل بخشی از مردم فلسطین هستند که هنگام اشغال سرزمینشان، از آنجا خارج نشدند و تابعیت اسرائیل گرفتند. این اعراب شناسنامه و گواهینامه اسرائیلی هم دارند و از خدمت سربازی معاف هستند. با این اوصاف الان اسرائیل به خاطر کمبود نیرو می خواهد خدمت سربازی طلبه های یهودی را هم اجباری کند که با مخالفت شدیدی رو به رو شده است.
یکی از اعضای ارتش رژیم صهیونیستی درباره فرار از خدمت سربازان گفت: در سال های اخیر، فرار از خدمت سربازی در رژیم صهیونیستی تبدیل به یک معضل شده رو به رشد شده است. دلایل آن هم اجتماعی، سیاسی و امنیتی است. بحث ترس از حزب الله از یک طرف و کمبود بودجه ارتش اسرائیل از طرف دیگر، موجب این فرارها می شود.
چالش دیگر مربوط به هویت دولتی است که در درگیری های بین مذهبی ها و لائیک ها ایجاد شده و یا خواهد شد که این موضوع از حد خود فراتر رفته است . و همه بررسی ها و پیش بینی ها نشان از افزایش قدرت مذهبی ها – حریدی ها - در مقابل کاهش قدرت لائیک ها دارد و این یعنی محدودشدن قدرت جمعیتی و به تبع قدرت سیاسی و اجتماعی لائیک ها .
بنابراین این مسئله به نوبه خود چالش ایجاد می کند زیرا مذهبی های حریدیم (حریدی ها) در فعالیت های سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی مشارکت نمی کنند و در ارتش وارد نمی شوند و از خدمت سربازی معاف هستند. و این باری بزرگ بر دوش دولت است و به مرور زمان از حیث مالی و امنیتی وحتی فرهنگی و اجتماعی برای دولت اسرائیل تهدید کننده می باشد.
در این صورت اسرائیل خودش را - در زمانی که دور هم نیست - در برابر این واقعیت می بیند که بیشتر از نصف ساکنانش از اعراب و حریدی ها خواهند بود ؛ یعنی اینکه نصف بیشتر ساکنان آن در ارتش خدمت نخواهند کرد ؛ ارتشی که پایه اصلی استمرار رژیم است.

برچسب ها: سربازی ، بحران ، صهیونیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.