ريشه بسياري از اختلافات خانوادگي ميان زوجين در چشم و هم چشمي است، که معمولا اين رفتار بيشتر از جانب خانم ها بروز مي کند.

رقيه فارسي مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران در ارتباط با اثرات منفي چشم و هم چشمي در رفتارهاي خانواده ها گفت: ريشه بسياري از اختلافات خانوادگي ميان زوجين در چشم و هم چشمي است که معمولا اين رفتار بيشتر از جانب خانم ها بروز مي کند.
به گونه اي که خيلي از خانم ها به خصوص خانم هاي خانه دار که مشغله فکري و کاري کمتري دارند و فرصت فکر کردن به اين امور رابيشتر دارند،‌ تصور مي کنند که اگر وسايل لوکس و تجملاتي داشته باشند و مورد استفاده قرار دهند اين امر در نظر ديگران جايگاه انها را بالاتر قرار مي دهد و در واقع با ديدن شرايط زندگي خانم هاي ديگر اگر دچار اين ضعف شخصيتي باشند، از روي چشم  و هم چشمي مدام در پي تغييرات در امور اسباب و وسايل منزل خود هستند.
وي افزود:بروز چنين رفتارهايي مي تواند زمينه ساز بسياري از اختلافات و نابهنجاري هاي ميان زوجين باشد و در واقع اين رفتارهاي غلط از سوي زوجين داراي فرزند خود مي تواند يک الگوي نادرستي را به فرزندان انها معرفي کند که در واقع خودهمين پدر و مادرهايي که امروز به نحو بيمار گونه ايي به چشم و هم چشمي با ديگران مي پردازند فردا شايد هرگز نتوانند پاسخگوي نيازهاي فرزندانشان باشند.
فارسي تصريح کرد: چشم و هم چشمي اگر در فردي بصورت موقتي بروز کند و فرد را براي اينکه به اصطلاح جلوي ديگران کم نياورد ترغيب به الگوبرداري از ديگران کند هرچند که ناشي از ضعف شخصيتي و کمبودي است که در فرد وجود دارد اما اين رفتار وقتي حالتي بيمارگونه پيدا مي کند که فرد هميشه و در همه حال دچار چنين ضعف شخصيتي و خلايي باشد با هيچ چيز جز چشم و هم چشمي در نيازهاي مادر خود نمي تواند ارامش درون يابد.
مشاور امور خانواده تصريح کرد:شايد واژه چشم و هم چشمي در نگاه اول ذهن را به سمت رقابت طلبي منفي و به نوعي واکنش در مقابل پيروزي ها و موفقيت هاي ديگران بکشاند اما درواقع چشم و هم چشمي در امور معنوي شايد يک جهش مثبت در زندگي انسانها بوجود اورد،مثلا چشم و هم چشمي در کسب تحصيلات عاليه خود امري است که مي تواند منجر به رشد و ترقي افراد شود.
در واقع مي توان گفت، شايد اگربه چشم و هم چشمي با ديد مثبت نگاه کنيم و جنبه هاي منفي آن را دور بياندازيم خواهيم ديد که اين مقوله مي تواند موتور محرک براي حرکت انسان و ايستادگي در مقابل سکون و برحرکتي بسياري از انسانها باشد./ل
برچسب ها: لوکس ، چشم ، هم چشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار