نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، شاهد کاهش 15 کیلویی خرید سوغات ایرانی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص خرید سوغات حجاج باعث شده است بار حجاج 15 کیلو کاهش یابد.

وی افزود: به دنبال کاهش هزینه های حجاج هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب شعار سال گذشته و امسال را یک شعار اقتصادی انتخاب کرده اند، به همین دلیل بحث حج و اقتصاد را در دستور کار پژوهشکده حج و زیارت قرار داده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر اظهار داشت: بحث ایجاد امنیت اقتصادی برای عموم مردم می تواند یکی از برکات حج محسوب شود و تأثیرات اقتصادی حج بر جامعه در سطح فرد و کلان قابل بررسی است.

وی ادامه داد: در ثبت نام اخیر متقاضیان عمره گذار، بیش از 6 میلیون نفر ثبت نام کردند و هر فرد متقاضی 800 هزار تومان نزد بانک ها سپرده گذاری نموده است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر با بیان اینکه تغییر روند سپرده گذاری عمره از بانک ها به سازمان حج و زیارت باعث می شود سود سپرده گذاری در کاهش هزینه حج مورد استفاده قرار گیرد، خاطر نشان کرد: در سپرده گذاری حج مبلغ و سود سپرده گذاری از بانکها مشخص است و اگر بخواهیم از سرمایه سپرده گذاری عمره استفاده بهینه صورت گیرد، خود سازمان وجوه مربوط به سرمایه سپرده گذاری را دریافت و سرمایه گذاری نماینده و متناسب با نرخ تورم، سود سالیانه را طبق معامله شرعی به خود مردم پرداخت کند و از مازاد درآمد در کاهش هزینه های حج مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه لوازم و اقلام مورد نیاز زائران حج و عتبات عالیات، حجم گردش مالی بالایی را به خود اختصاص می دهد، عنوان نمود: این حجم گردش مالی می تواند زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی محسوب شود.

*سیستم حمل و نقل حجاج ایرانی نیازمند بازنگری است

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر گفت: براساس قراردادهای صورت گرفته نیمی از حجاج ایرانی توسط خطوط هواپیمایی سعودی به عربستان منتقل می شوند.

وی توضیح داد: اگر ظرفیتی در کشور به وجود آید که بتوانیم همه زائران را با حمل ونقل داخلی جابه جا کنیم، سود سرشار آن نصیب شرکت های ایران می شود که در اعزام زائر به کشورهایی مانند عراق و سوریه هم همین اقدام باید صورت گیرد.

قاضی عسگر به تلاش سازمان حج برای تأمین ارزاق واقلام مصرفی زائران در داخل اشاره کرد و تصریح کرد: حمل ونقل زائران در داخل کشور عربستان، مسکن و تغذیه و تدارکات زائران ایرانی در آن کشور نیازمند سرمایه است./ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار