معتقدم نه تنها فيلمبردار بلكه خود كارگردان هم براي كسب نتيجه مطلوب تر بايد خود را در اختيار فيلمنامه قرار دهند.

فريبرز سيگارودي فيلمبردار سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران درباره نقش فيلمبرداري در ارتقا كيفيت فيلم اظهار داشت: مهم ترين مساله در فيلمبرداري اين است كه يك فيلمبردار بتواند در درجه اول با فيلمنامه ارتباط برقرار كند و به اعتقاد من فيلمبردار بيشتر از اينكه خودش را در اختيار كارگردان قرار دهد بايد در اختيار فيلمنامه قرار گيرد.

وي در ادامه گفت: شايد براي خيلي ها جاي سوال باشد كه چرا يك فيلمبردار بارها يك فيلمنامه را مي‌خواند، علت اين امر اهميت جريان ارتباط مطلوب بين فيلمبردار و فيلمنامه است، البته براي كسب نتيجه بهتر بايد همه گروه حتي خود كارگردان هم در اختيار فيلنامه باشند، زيرا كار گروهي است و همه زنجير وار به هم متصل هستند.

اين فيلمبردار درباره هنر فيلمبرداري و ترفندهاي استفاده از آ‌ن عنوان كرد: من به اين اصل معتقدم كه هيچ وقت دوربين، فيلمبرداري نمي‌كند، اين فيلمبردار است كه بايد از شعور و علم و تجربه خود استفاده كند تا بتواند يك فيلمبرداري معقول را به نمايش بگذارد.

سيگارودي درباره هنر فيلمبرداري خود گفت: در اين عرصه من معروف به نورپردازي صحيح و حركت دوربين خوب هستم و حركات پيچيده دوربين را به نحو مطلوب انجام مي‌دهم.

وي در ادامه بيان كرد: با اينكه در حال حاضر ما در عصر ديجيتال زندگي مي‌كنيم اما دوربين هاي نگاتيو نيز نبايد فراموش شود و يك فيلمبردار بايد بتواند با استفاده از هنر و تجربه خود چه با دوربين ديجيتال و چه  نگاتيو اثري به ياد ماندني در عرصه فيلمبرداري خلق كند.

سيگارودي درباره جريان ارتباط فيلمبردار و كارگردان و ميزان استفاده از سليقه و نظر كارگردان در فيلمبرداري اشاره كرد: من سعي مي‌كنم با كارگرداني كار كنم كه تفاهم نظر داشته باشيم و در يك خط موازي پيش برويم، به اعتقاد من چه فيلمبردار، چه كارگردان، بايد فقط و فقط در خدمت فيلم باشند و همه آن كاري را انجام دهند كه به بهبود نتيجه فيلم كمك كند.

وي تاكيد كرد: همانطور كه گفتم همه در يك كارگروهي بايد هم صدا و هم نظر باشند من هم سعي مي‌كنم هميشه خود را با كارگردان و گروه هماهنگ كنم اما در صورتي كه قرار باشد كارگردان من را به عنوان اپراتور مورد استفاده قرار دهد و نظراتش را به من ديكته كند ترجيح مي‌دهم كار نكنم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.