مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب گفت: مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب آماده بازدید گردشگران است.

امیر مطلوبی درگفتگوباخبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در 45 کیلومتری شمال شرق تکاب واقع شده است.

وی ادامه داد: این مجموعه به عنوان بزرگترین آتشکده دوره ساسانی و یکی از کاخ های تابستانی دوره ایلخانی مطرح می باشد.

مطلوبی خاطرنشان کرد: مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در سال 82 بعنوان چهارمین اثر ملی ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید و ثبت جهانی این اثر موجب بیشتر شناساندن این اثر شد. توریست های بسیاری از کشورهای مختلف اروپایی سالانه از این مجموعه بازدید می کنند که بیشترین گردشگران این مجموعه را آلمانی ها تشکیل می دهند.

وی اضافه کرد: این مجموعه تاریخی با 12 هکتار وسعت و بناهای مختلفی از دوره های ساسانی و ایلخانی، در شهرستان تکاب واقع شده است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب درپایان اذعان کرد: دریاچه بسیار زیبا و بی نظیر این مجموعه از جمله دیدنی ها و جاذبه های بی نظیر منطقه مطرح است و عمق آن در عمیق ترین قسمت آن 112 متر می باشد.

مطلوبی ادامه داد: از دیگر بناهای مجموعه، حصار محیطی آن است که بیش از یک کیلومتر طول و آتشکده آذرگشنسب، معبد آناهیتا، ایوان خسرو، دروازه های جنوب شرقی و شمالی، تالار ستون دار، محل آتش جاویدان و دهلیز شمالی اشاره کرد.

وی افزود: از جاذبه های پیرامون این مجموعه می توان به کوه بلقیس، کوه میان تهی زندان سلیمان، چمن متحرک چملی، آبشار قینرجه، چشمه های آبگرم نصرت آباد، زندان برنجه و سنگ اژدها اشاره کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.