امروزه با گسترده شدن بهره گیری از تلفن همراه به عنوان همراهان همیشگی اقشار مختلف جامعه، ضمن درک مزایای فراوان ابزارهای به کار رفته در این فناوری می بایست به باز خوردهای نابه هنجار آن نیز توجه داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، استفاده از فن آوری جدید و قابل دسترس در جوامع در حال توسعه خصوصاً کشور ما در حال افزایش و اقبال عمومی به آن ها روی کرده که یکی از این دست وسایل، تلفن همراه است.

به همین منظور وجود امکانات متعدد صوتی و تصویری و بازی های گوناگون به عنوان شاخصه های اصلی یک تلفن همراه مناسب امروز در بازار و در بین شهروندان مطرح بوده که می توان از ابزار بلوتوث به عنوان پرکاربردترین آن ها نام برد.

*یک استاندارد قوی برای ارتباط کار آمد

آن چه در مورد مزایا و توانایی های این ابزار در گوشی های تلفن همراه مطرح است می توان به مواردی همچون یک استاندارد قوی برای ارتباط کوتاه برد، مصرف انرژی و هزینه پایین در ارتباط میان افراد و دسترسی بودن برای تمامی افراد به علت استفاده از فرکانس غیر منظم اشاره کرد.

فارغ از فواید و مزایای این فناوری که بسیار مورد عنایت و استفاده بنده و شما است باید روش استفاده چه از لحاظ محتوا و کارکرد را نیز در نظر داشت.

بر همین اساس این نکته در ذهن انسان ایجاد می شود که کلمه ارتباط در میان تمام ویژگی های این فناوری قابل رویت بوده،‌ آیا مقصود از ارتباط دستیابی فیزیکی اطلاعات بین افراد است یا اینکه مسائل اخلاقی، روحی و روانی نیز مدنظر و مورد توجه قرار داشته است.

*بلوتوث و  و تصویری مخرب

امروز تحقیقات مراکز تولید کننده این ابزار نشان می دهد سهم عمده اطلاعات جابه جا شده توسط ابزار بولوتوث بین افراد را تصاویر و کلیپ های صوتی و تصویری تشکیل می دهند.

گفتنی است: محتوای این مفاهیم ارسالی بین افراد جوامع مختلف تفاوت داشته ولی آنچه امروز ما در جامعه خود می بینیم گویای این واقعیت است که بیشتر مفاهیم و محتوای جابه جا شده بین شهروندان و کاربران شهرهای مختلف کشورمان حول تصاویر و کلیپ هایی می چرخد که موجب ترویج نابه هنجاری اخلاقی و بی بند و باری های ذهنی و رفتاری می شود.

*ارمغان بلوتوث برای نسل جوان

براساس این گزارش کارشناسان اهل فن در حوزه های پزشکی، روانشناسی و جامعه شناسی معتقدند روند فوق لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره نسل جوان و فعال جامعه هدف در قالب آسیب هایی همچون بروز رفتارهای عصبی و غیرمتعادل، بی میلی به تحصیل و فعالیت های ورزشی و مشارکتی، اعتیاد و وابستگی به تلفن همراه، تغییر در پوشش فردی و دوری از هنجارهای جامعه، کاهش انگیزه و امید به زندگی، ایجاد اثرات ناگوار در رشد طبیعی جسمی و روانی نوجوانان و جوانان، بی خوابی و کاهش توان جسمانی، بروز افت تحصیلی و کاری و گرایش به رفتارهای پرخطر نابه هنجار خواهد گذاشت.

*هشدار برای ...

براین اساس این صدای رسای زنگ هشداریست برای نوجوانان و جوانانی که با استفاده نابه جا و خارج از عرف از این فناوری، مصالح خود و جامعه ای که در آن زندگی می کنند را به خطر می اندازند.

شایان ذکر است: کلمه بلوتوث برگرفته از نام پادشاه دانمارک است که توانست بین کشور متبوع خود و سرزمین های سوئد جنوبی و نروژ شمالی که تا قبل از دوران حکومت وی با یکدیگر در حال جنگ و نزاع بودند. رابطه حسنه و اتحاد را برقرار کند.

به نظر شما معنای کلمات اتحاد و ارتباط مناسب بر گرفته از مطلب فوق سنخیتی با نام گذاری این فناوری نوین و نحوه استفاده از آن توسط بعضی از کاربران این ابزار دارد!/ز

*شما چه فکر می کنید..../ام

گزارش: بهنام عزیزی

برچسب ها: بلوتوث ، گوشی ، کلیپ صوتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار