در بین غذاهای نیمه آماده و منجمد، سبزیجات، طرفداران فراوانی در بین ایرانی‌ها دارند و بیشتر ایرانی‌ها به قورمه‌سبزی و کوکوسبزی و خورش کرفس علاقه دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک حال سؤال این است که آیا این سبزیجات منجمد و نیمه آماده، مانند سبزیجات تازه، ارزش غذایی نیز دارند یا خیر؟

سبزیجات آماده و منجمد

از قدیم می‌گفتند میوه و سبزی، تازه‌اش خوب است. دکتر مریم هاشمی، متخصص صنایع غذایی در این باره می‌گوید: سلول‌های سبزیجات پس از خرد شدن، آسیب می‌بینند و همین امر سبب از دست رفتن بخش زیادی از ویتامین‌های سبزی می‌شود.

معمولاً سبزیرا بعد از خرد کردن، سرخ می‌کنند که این کار هم بخش زیاد ویتامین سبزی را از بین می‌برد؛ یعنی سبزی خردشده و سرخ شده، دیگر ویتامین زیادی ندارد اما با این حال می‌توان روی مواد معدنی و فیبرشان حساب کرد.

تهیه، خرد و سرخ کردن سبزیجات به شکل تازه به تازهبهترین نوع استفاده از سبزیجات است اما به تمام افرادی که بنا به هر دلیلی قادر به این کار نیستند توصیه می‌شود: برای این که خاصیت سبزی، کمتر از دست برود، بهتر است بلافاصله پس از سرخ کردن، آن‌ها را فریز کنید تا حداقل امکان رشد باکتری‌ها و میکروارگانیسم های درونی یا موجود در محیط در آن‌ها به کمترین حد برسد. بنابراین خریداری و استفاده از سبزیجات منجمد بیشتر از انواع تازه و خردشده ای که در فروشگاه‌ها در دسترس هستند، توصیه می‌شود. اما باز هم دقیقاً نمی‌توان گفت که کدام نوع صددرصد به دیگری برتری دارد. ممکن است کارخانه‌ای که آن سبزی تازه خردشده را به بازار ارایه کرده از نظر شرایط بهداشتی و تهیه محصول، خیلی بهتر از کارخانه‌ای باشد که محصول منجمد را روانه بازار نموده است.

بسته‌بندی‌های شفاف، بی ضررند

بسیاری از متخصصان در عرصه های گوناگون، بسته بندی‌های شفاف را برای محصولات غذایی مناسب نمی‌دانند و معتقدند که تابش نور، باعث تخریب سلول‌های مواد غذایی می‌شود.

دکتر هاشمی  گفت: وجود بسته‌بندی‌های شفاف را برای سبزیجات بدون اشکال می‌داند و می‌گوید: همه مواد غذایی به نور حساس نیستند و در مورد سبزیجات هم می‌توان گفت که تنها ویتامین B2 موجود در آن به تابش نور شدید حساسیت دارد اما شرایط نگهداری سبزیجات منجمد به گونه ای است که بعید به نظر می‌رسد از زمان آماده‌سازی در کارخانه، نگهداری در فروشگاه و خریداری و مصرف توسط مشتری، در معرض تابش نور شدید و مستقیم قرار بگیرد./س 

برچسب ها: خاصیت ، سبزیجات ، منجمد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.