آسیب هایی که کاهش شدید وزن ایجاد می کند ؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک

ریزش مو

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک کاهش شدید وزن باعث ، حساس شدن فولیکول‌های مو در بدن شده و باعث ریزش مو در افراد می‌شود. البته بسیاری از افرادی که با استفاده از گرسنگی‌های شدید طولانی مدت وزن کم می‌کنند، با شکایت از ریزش موبه مشاور تغذیه مراجعه می‌نمایند. در این افراد حتی تجویز مکمل روی(zn) نیز تأثیر زیادی در جلوگیری از ریزش مو نخواهد داشت.

چین و چروک‌های صورت

در افرادی که رژیم‌های بسیار محدود از نظر انرژی را به مدت طولانی تجربه می‌کنند، چین و چروک‌های صورتبه خصوص در اطراف چشم و لب‌ها افزایش می‌یابد. البته نوشیدن مایعات فراوان تا حد کمی می‌تواند وضعیت فوق‌الذکر را بهبود بخشد، ولی از آن جلوگیری نخواهد کرد. به خصوص در افرادی که در سنین میانسالی می‌باشند، اضافه شدن چین و چروک در صورت ممکن است تا آخر عمر باقی بماند.

ورود به مرحله اسیدوز (کتواسیدوز)

کتواسیدوز وضعیتی است که در گرسنگی‌های طولانی مدت اتفاق می‌افتد و همه ما با آن آشنا هستیم. بعد از گرسنگی‌های طولانی مدت مثلاً در روزهایی که صبحانه نمی‌خوریم یا برای مدت طولانی گرسنه هستیم، با شکستن چربی‌ها در بدن، کتون بادی‌ها تولید می‌شوند که با تجمع کتون بادی‌ها در خون، بوی «ناشتایی» از دهان کاملاً قابل استنشاق می‌باشد. کتون بادی‌های تجمع یافته در بدن می‌توانند باعث تولید کلسترول و چربی‌های نامطلوب شده و باعث بالا رفتن کلسترول تام، LDL و نسبتLDL به HDL و کاهشHDLچربی مطلوب) شوند که تمام این اتفاقات باعث بالا رفتن خطر بیماری‌های قلب و عروق و دیابت نوع 2 خواهد شد.

بالا رفتن خطر تولید سنگ‌های صفراوی

همان‌طور که در مورد قبلی ذکر شد، تولید بالای کلسترول و در نتیجه بالا رفتن غلظت کتون بادی‌ها در بدن باعث افزایش تولید سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا خواهد شد. می‌دانیم که نمک‌های صفراوی در کبد از کلسترول و مشتقات آن تولید می‌شوند، بنابراین طبیعی است که با بالا رفتن تولید درونساز کلسترول، میزان تولید نمک‌های صفراوی در کبد افزایش یافته و در کیسه صفرا تجمع پیدا می‌کند. نوشیدن کم مایعات نیز که در این نوع رژیم‌های محدود غذایی شایع می‌باشد، به تشکیل سنگ‌های صفراویکمک می‌کند. در بسیاری از موارد تشکیل سنگ‌های صفراوی حتی می‌تواند باعث از دست دادن کیسه صفرا در افراد از طریق جراحی شود.

احساس ضعف در طول روز

محدودیت شدید انرژی روزانه بعد از 1 تا 2 هفته باعث بروز ضعف ظهرگاهی یا عصرگاهی خواهد شد که بسیار اجتناب ناپذیر به نظر می‌آید. این ضعف‌ها ممکن است قبل از وعده ناهار یا قبل از وعده شام و عمدتاً به دلیل کمبود انرژی و حتی ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌های محلول در آب که متابولیسم انرژی را واسطه‌گری می‌نمایند، باشند.

چاره کار

برای جلوگیری از مشکلات ایجاد شده در نتیجه محدودیت شدید انرژی طولانی مدت توصیه می‌شود موارد زیر رعایت شود:

اجتناب از رژیم‌های خودسر یا رژیم‌هایی که توسط افراد غیرمتخصص تجویز می‌شوند. این رژیم‌ها عمدتاً بسیار محدود بوده و انرژی بسیار پایینی را وارد بدن می‌نمایند.

پیروی از یک رژیم مناسب برای شخص که معمولاً 300 تا 500 کیلوکالری از انرژی توصیه شده برای وی کمتر دارد. این محدودیت متوسط انرژی باعث کاهش وزنی معادل 2-1 کیلوگرم در ماه خواهد شد که در این صورت فرد هیچ‌گونه مشکلی از مشکلات پنج‌گانه ذکر شده را تجربه نخواهد کرد./س



برچسب ها: کاهش وزن ، عوارض ، سلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.