عينك زدن طولاني او را خسته كرده است و احساس مي‌كند چشم‌هايش پس از گذشت چند سال، زير عينك گود افتاده و خسته به‌نظر مي‌رسد، ‌حتي كناره‌هاي استخوان بيني‌ نيز تحت فشار پايه‌هاي قاب عينك رنگ عوض كرده است. براي چنين شخصي كه ديگر از عينك زدن خسته شده است،عمل جراحي لازك در صورت مهيا بودن شرايط لازم از سوي بيمار مي‌تواند بهترين و موثرترين گزينه براي خداحافظي هميشگي با عينك باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دكتر محمدرضا فرتوك‌زاده، فوق‌تخصص پيوند قرنيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: عمل لازك در كاهش شماره چشم تا 10 شماره موثر است، به شرط آن كه سن بيمار بالاي 18 سال باشد و حداقل طي يكسال پيش از انجام عمل،شماره چشمش تغيير نكرده باشد.

لازك، نه ليزيك

شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد عمل ليزيك چند سالي است كه ديگر توسط چشم پزشكان صورت نمي‌گيرد و عمل لازك به‌عنوان نوعي جراحي مشابه، اما با تكنيك‌هاي كم‌عارضه‌تر جايگزين آن شده است.

دكتر فرتوك‌زاده در توضيح تفاوت‌هاي عمل ليزيك و لازك مي‌گويد: جراحي‌هاي ليزيك و لازك دو نوع از جراحي‌هاي مرسوم قرنيه‌ است كه ميليون‌ها نفر در دنيا آن را تجربه كرده‌اند، اما در كشورما همچنان بيشتر مردم با عمل ليزيك آشنا هستند و كمتر واژه لازك را به‌كار مي‌برند، در حالي كه اين دو جراحي با هم متفاوت است. در جراحي ليزيك، لايه‌اي از قرنيه يعني حدود 130 تا 140 ميكرون از 500ميكرون ضخامت قرنيه برداشته مي‌شود و پس از آن كه زير آن با ليزر تراشيده شد، لايه برداشته شده در جاي خود قرار مي‌گيرد.

اين متخصص چشم اضافه مي‌كند: پس از آن‌كه متخصصان چشم دريافتند كه لايه دوم هيچ‌گاه مانند بافت اوليه چشم در جاي خود محكم نمي‌شود، تصميم گرفتند تنها سطح قرنيه را بتراشند و ضخامت و استحكام اوليه قرنيه را حفظ كنند.

به اين ترتيب عمل لازك به‌عنوان روشي كم عارضه‌تر كه حتي به‌دنبال ضربه نيز عوارضي را براي بيمار به‌دنبال نخواهد داشت، ابداع شد.

تاري ديد موقتي است

مسلما عمل لازك نيز همچون جراحي‌هاي ديگر با عوارضي همراه است، اما معمولا اين عوارض موقتي است و طي چند ماه پس از انجام عمل از بين مي‌رود. به همين دليل متخصصان قرنيه هميشه يادآوري مي‌كنند كه تاري ديد پس از عمل لازك طبيعي است، به‌طوري كه بيماران طي يك‌هفته اول پس از عمل حدود 85 درصد و در ماه اول تا 95 درصد افراد تاري ديد دارند، اما اين عارضه بتدريج از بين مي‌رود.

دكتر فرتوك‌زاده اضافه مي‌كند: اگر سن بيمار بالاي 18 سال و شماره چشمش ثابت باشد و قوز قرنيه هم نداشته باشد، تاري ديد جدي اتفاق نمي‌افتد. اما عارضه ديگري كه پس از عمل لازك اتفاق مي‌افتد پخش نور است كه ديد در شب را هنگام رانندگي براي بيماران مشكل مي‌كند. البته اين عارضه طي سه تا شش ماه برطرف مي‌شود. همچنين بيماران جراحي شده معمولا در يك تا سه هفته اول پس از جراحي هنگام مطالعه مشكل دارند و حروف را سايه‌دار مي‌بينند كه اين عارضه نيز پس از هفته‌هاي اول رفع مي‌شود.

اين جراح قرنيه با اشاره به احتمال بروز خشكي چشم پس از عمل لازك مي‌افزايد: خشكي چشم عارضه‌اي است كه ممكن است پس از لازك پيش بيايد و بين سه تا 9 ماه نيز باقي بماند. در چنين شرايطي به بيمار اشك مصنوعي داده مي‌شود.

عمل لازك براي شما ممنوع!

چشم پزشكان مي‌گويند: افراد تا 70 سالگي نيز مي‌توانند عمل لازك انجام دهند. اما اگر زمينه بروز آب مرواريد را داشته باشند، اين عمل جراحي برايشان انجام نمي‌شود. به اين علت متخصصان چشم شماره‌هاي بسيار بالاي چشم را از در سنين پس از 40 سالگي با روش‌هاي ديگري جز عمل ليزيك و لازك درمان مي‌كنند؛ روش‌هايي كه نياز به عمل آب مرواريد بعدي‌ را نيز در بيماران چشمي از بين مي‌برد.

دكتر فرتوك‌زاده با تاكيد بر اين‌كه كساني كه قوز قرنيه دارند، نبايد لازك انجام دهند، مي‌گويد: همچنين كساني كه بيماري‌هاي پيشرفته شبكيه بر اثر ابتلا به قند يا فشار خون بالا دارند يا دچار آب سياه پيشرفته هستند، نبايد عمل لازك انجام دهند. كساني كه به دلايل ژنتيك يا بر اثر ضربه مستعد بروز آب مرواريد هستند نيز نبايد تحت عمل لازك قرار بگيرند.

اين متخصص قرنيه در توضيح اين تصوركه عمل لازك در رفع آستيگماتيسم موثر نيست، مي‌گويد: عمل لازك تنها در كاهش شماره‌هاي چشم بسيار بالا و آستيگمات بالاي 3 يا 4 ممكن نيست و در بقيه موارد تا كاهش 10 شماره‌اي ديد چشم موثر است.


برچسب ها: عینک ، پیوند ، قرنیه ، عمل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.