مهدی غلامعلی، مدیر دفتر آموزش های آزاد دانشکده علوم حدیث در گفتگو با خبرنگار
صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران گفت: طرح نظام جامع فرهنگی این دانشکده با استفاده از دانش و تجربیات اساتید و پژوهشگران این حوزه و همچنین نظرسنجی از دانشجویان و شرکت کنندگان در دوره های آموزشی آزاد این دانشکده تدوین شده و برای تدوین آن از اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز 20 ساله کشور و برنامه پنجم توسعه و همچنین دستورالعمل های شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز استفاده شده است.
وی افزود: توجه به ذائقه مخاطب در مسائل فرهنگی بسیار مهم است و هرچه بتوان در این حوزه به ذائقه مخاطب نزدیک شد اثرات مثبت زیادی را به دنبال خواهد داشت و نظام جامع فرهنگی دانشکده علوم حدیث بسیار متنوع طراحی شده که ترکیبی از نقش ها، هنجارها، نهادها، ارزش ها و نگرش ها است و در آن هم به لایه های بیرونی توجه شده و هم به لایه های پنهانی تر مثل ارزش ها نگاه ویژه ای داشتیم.
وی نظام جامع فرهنگی این دانشکده را در نوع خود بی نظیر دانست و ادامه داد: در طراحی این نظام ها اگر به اسناد بالادستی عمل کنیم باعث جهت دار شدن کارهای فرهنگی می شود و باعث ایجاد هم افزایی بیشتر و جلوگیری از تک روی در این حوزه می شود ولی متاسفانه بودجه و امکانات حوزه فرهنگ تاکنون به درستی و در جهت اصلی آن هزینه نشده است.
* اثرگذاری بر حوزه نگرش انسان ها مهمترین کار فرهنگی استمدیر دفتر آموزش های آزاد دانشکده علوم حدیث در ادامه گفت: ما به این سمت پیش می رویم که برنامه هایمان را براساس نیاز مخاطب طراحی کنیم و در این مسیر باید نیاز مخاطب را بشناسیم و خواسته های آن را درک کرده و آنها را اولویت بندی کنیم و براساس آن برنامه ریزی کنیم و در حال حاضر با توجه به تحلیلی که از وضعیت موجود فرهنگی است می توان آینده نیازها و خواسته های مخاطبان را پیش بینی کرد و براساس آن فرآورده های فرهنگی تولید کرد.
وی افزود: بحث بازاریابی فرهنگی موضوع مهمی است که در حال حاضر دشمنان ما آن را اجرا می کنند و براساس آن تولید خواسته و نیاز می کنند و خودشان هم برای آن نسخه تجویز می کنند که این امر می تواند برای ما هم فرصت باشد و هم تهدید آن هم به خاطر استفاده دشمن از پتانسیل فرهنگ و پیاده کردن اهداف خودشان است و غالبا متولیان فرهنگی در این زمینه منفعل بوده اند.
وی ادامه داد: ما نمی توانیم کار فرهنگی به معنای اعم داشته باشیم جز اینکه وضع موجود را باید بشناسیم و مقصد و موانع نیل به این موضوع را هم باید شناسایی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ زیربنای جامعه است و گر این حوزه مورد دستخوش قرار گیرد روبناها و سایر قسمت ها را نیز تحث تاثیر خود قرار می دهد./ح