تحقيق درست، فيلمنامه منسجم و ساخت آثاري كه فرازهايي ديگر از زندگي مفاخر را نشان مي‌دهد، مي‌تواند با آثار غربي رقابت داشته باشد.

يدالله صمدي كارگردان سينما و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص ساخت سريال هايي با محوريت زندگي مفاخر اظهار داشت: همه‌ي ايراني ها به ائمه اطهار، مفاخر و عرفاي خود علاقه مند هستند اما در كنار پرداختن به زندگي اين بزرگان بايد موضوع زندگي مفاخر علمي و فرهنگي نيز در نظر گرفته و بخشي از بودجه به اين امر اختصاص داده شود و به اين ترتيب رضايت مخاطبان هر دو ژانر را به دست آوريم.

وي افزود: اگر فرازهايي از زندگي بسيار باشكوه ائمه اطهار(ع) به مردم شناسانده شود مفيد خواهد بود اما در كنار آن پرداختن به زندگي مفاخر كشور همچون سعدي و حافظ الزامي است زيرا گاه شاهد اين موضوع هستيم كه مردم كشور ما هيچ شناختي از اين مفاخر ندارند كه مي‌توان عامل آن را در معرفي ضعيف اين مفاخر توسط توليد كنندگان دانست.

صمدي در ادامه افزود: اين موضوعات همه تاريخ ما بوده و فرزندان و آيندگان ما حق دارند از آن مطلع شوند اما نبايد مفاخر كشورمان را به سياست هاي روز دخالت دهيم.

وي افزود: بايد اجازه و بودجه لازم جهت پرداختن به شخصيت هاي سياسي و اجتماعي داده شود اما گاه شاهد اين موضوع هستيم كه سالانه چندين ميليارد صرف ساخت سريال هايي مي‌شود كه اگر به مرحله‌ي توليد هم نرسد،تاثيري در بهبود اوضاع نخواهد داشت،پس بهتر است بودجه اين آثار به ساخت زندگي مفاخر كشورمان اختصاص داده شود كه جمعي بدون سواد و آگاهي فقط از روي شنيده ها به قصاوت نپردازند.

صمدي در خصوص عدم جذب مخاطب به اين آثار خاطرنشان كرد: تحريف در موضوع زندگي دانشمندان و  مفاخر، برجسته سازي و بزرگنمايي غلط از عواملي است كه مخاطب به اين آثار جذب نمي‌شود.

وي تصريح كرد: بايد زيبايي شناسي در هنر سينما و تلويزيون را مورد توجه قرار داده و از بازيگران محبوبي كه به لحاظ شخصيت و رفتار نزديك به آن مشاهير هستند استفاده شود كه اين امر مستلزم تحقيق درست درباره آن شخصيت تاريخي است.

وي افزود: نبايد در ورطه‌ي سانسور افتاده و يا از تكنيك هاي عجيب و غريب كامپيوتري كه اين روزها باب شده استفاده كنيم بايد ضمن استفاده از تكنيك مناسب آن سوژه از  اطاله كلام پرهيز كرده و از جذابيت هايي به لحاظ بازيگر ،‌لوكيشن و مكان هاي زيبا و چشم نواز براي جذب مخاطب استفاده كنيم.

اين كارگردان با اشاره به بازتاب موفق سريال شوق پرواز اذعان داشت: در اين سريال سعي بر آن شد ضمن دوري از تحريف و شعارزدگي به خلق شخصيتي كه مورد پسند عام باشد اقدام كنيم.

صمدي در خصوص تاثير بازسازي كيفي آثار دهه 60 و 70 در روند رقابت با آثار غربي خاطرنشان كرد: نيازي به بازسازي مجدد اين سريال ها نبوده و در اصل بازسازي كيفي يك اثر در مرحله ‌ي آخر قرار مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: با تحقيق درست، فيلم نامه منسجم، نحوه‌ي فيلم سازي و ميزانسن و ساخت آثاري كه فرازهايي ديگر از زندگي اين مفاخر كه تا به حال مورد توجه قرار نگرفته،مي‌توان با آثار غربي رقابت كرد.

صمدي در خصوص تاثير مسئولان در اين موضوع اذعان كرد: مسئولان در اين امر بسيار موثر هستند و هنگام پذيرش يك سمت، در برابر مردم مسئول بوده و وظيفه دارند كه از مفاخر كشور دفاع كنند.

وي افزود: متوليان فرهنگي ضمن همسو بودن با ذائقه مردم بايد به فرهنگ سازي پرداخته و اگر سليقه مردم تنزل پيدا كرده آن را تعالي دهند تا مردم بتوانند سره از ناسره را تشخص دهند.

وي تصريح كرد: با تعامل سازنده با هنرمندان و فيلم سازان و نويسندگان بايد بودجه، آزادي و اختيار لازم به مجموعه تزريق شود و با استفاده از كارشناسان رده بالاي هنري بايد اساس كار را بر كارگردان محوري قرار دهند.

صمدي در پايان با اشاره به وجود مديريت كوتاه مدت در اين عرصه اظهار داشت: اگر اين مديريت كوتاه مدت بر اساس لياقت ها نبوده بايد ديد كه چرا انتخاب شده اند و بايد دقت كافي در انتخاب مديران به كار برده شود و مصلحت انديشي را كنار گذاشت، اما با مديريت شايسته سالار و دراز مدت مي‌توان گامي مثبت در اين راستا برداشت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار