داوری شغل دشواری است ، یک داور اگر دغدغه مشکلات مالی را نیز داشته باشد چگونه می تواند در آن هیاهو آرامش خاطر را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران قشری از فوتبال که پرکار و البته نادیده گرفته می شوند داورانی هستند که وظیفه خطیر قضاوت در مستطیل سبز را برعهده دارند.
داوری از آن دسته شغل های دلی است که باید در خون آدم باشد چراکه هر کسی نمی تواند در آن میدان پرکار و پر استرس با آن فشار روانی که گه گاه هوادارام می آورند دوام آورد.
در تمام دنیا از یک قضاوت خوب به نیکی یاد می شود و در مقابل داورانی که روز بدی را پشت سر گذاشته اند در میان مردم، تیم ها و رسانه ها محکوم می شوند.
اینگونه است که داوران زیر ذره بین نهادهای مختلف قرار می گیرند و شدت اهمیت کار آنها به مراتب و روز به روز افزایش می یابد و همین قضیه باید منجر به این شود که دستمزد آنها نیز به قدر کافی باشد تا به آن حد کافی دغدغه ای به جز قضاوت بازی در زمین مسابقه نداشته باشند.
در اینکه در کشور ایران میزان حقوق داوران کم می باشد شکی نیست ولی این حقوق در سراسر جهان نیز بالا نیست تا جایی که در اسکاتلند و فرانسه نیز حقوق داوران کم بود و آنها دست به اعتصاب زده اند.
در آمریکا نیز دستمزد داوران بسیار کم است در این جا نیز داوران برای هر دیدار حدود 600 دلار می گیرند و در بهترین حالت به هزار دلار می رسد.
در اروپا حق الزحمه داوران  به مراتب بيشتر است و داوران انگليسي بيش از 1500 دلار در هر ديدار دريافت مي كنند و حقوق ثابت ساليانه 50 هزار دلار نيز دريافت مي كنند .
در آلمان داوران در هر ديدار 5500 دلار مي گيرند و اسپانسر داوران فدراسيون فوتبال آلمان نيز براي هر بازي 500 يورو به آن ها مي پردازد در ليگ ايتاليا دستمزد داوران براي هر بازي حدود 5000 دلار است در فرانسه حدود 4000 دلار و در پرتغال نيز حدود 2000 دلار در ميان داوران سراسر جهان، اسپانيايي ها بيشترين دستمزد را مي گيرند چون داوري در اسپانيا يك شغل حرفه اي است دستمزد يك داور لاليگا در هر بازي حدود 9000 دلار است يعني تقريبا 30 برابر يك داور ايراني.
 علاوه بر مقايسه حقوق داوران با هم در سطح جهان، مي توان  به مقايسه حقوق بازيكنان و داوران  در كشور هاي مختلف پرداخت.
 بطور مثال دستمزد بازيكنان در اروپا 50 برابر دستمزد داوران است در ايران نيز فاصله حقوق داوران و بازيكنان بسيار زياد است و البته اين مسئله در سراسر جهان ديده  مي شود
داوري شغل پر استرس است تنش هاي زمين مسابقه آن قدر زياد هست كه ديگر جايي براي فشار مالي وجود  نداشته باشد شايد اين مشكلات مالي اگر به حد زيادي  بالا برود علاوه بر  افسردگي و فرسودگي شغلي زمينه ساز بروز انحرافاتي هم چون رشوه  شود  كه البته در كشور مان چنين مسائلي چندان ديده نمي شود چرا كه داوران ايراني با انگيزه بالا به قضاوت سالم مي پردازد.
 هر حال آنچه مسئوولان فوتبال در هر كشور بايد به آن اهتمام ويژه داشته باشند توجه هر بيشتر به داوران است داوراني كه نقش پر رنگي در نتايج تيم ها دارند و آرامش آنها كمك زيادي به ‌آرامش فوتبال كشور مي كند./آق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار