شهردار منطقه 4: اين پروژه شامل 4 بخش براي پرندگان «آبزي»،«گرمسيري»، «شكاري» و «پرندگان با ارتفاع كم پروازي» طراحي شده است. در فاز اول 5/5 هكتار براي پرندگان آبزي و گرمسيري آماده بهره‌برداري خواهد شد كه در كنار آن فضايي را به عنوان پارك و محل اقامت و استراحت شهروندان در نظر گرفته‌ايم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، احداث باغ پرندگان در دل لويزان، يكي از رويكردهاي مديريت شهري است. رويكردي كه خروجي آن، تبديل كانون‌هاي آسيب‌پذير مناطق به يك فضاي شاد، مفرح فرامنطقه‌اي است. زماني كه شهرداري تهران تصميم به احداث بزرگ‌ترين باغ پرندگان در دل جنگل لويزان گرفت، بررسي‌هاي اجتماعي اين محل نشان مي‌داد كه در طول سال‌هاي گذشته به پاتوق معتادان پر‌خطر تبديل شده است. در اين ميان مهم‌ترين گام براي پاكسازي اين محدوده، تبديل آن به يك مكان گردشگري و تفريحي بود.
 
به‌همين دليل بر اساس نتيجه مطالعات كارشناسان منطقه 4 مديريت شهري تصميم گرفته شد كه بزرگ‌ترين باغ پرندگان كشور و خاورميانه در لويزان احداث شود. آن طور كه حسن كريميان، شهردار منطقه 4 توضيح مي‌دهد، فاز اول آن تا انتهاي سال 91 افتتاح خواهد شد. شهردار منطقه 4 مي‌گويد:«كابل و توري‌هاي لازم براي نصب سازه سقف باغ پرندگان سفارش داده شده و قرار است كه آذرماه وارد كشور شود.
 
 
 
 
در اين صورت فاز اول اين پروژه تا پايان سال جاري آماده افتتاح مي‌شود و فاز بعدي آن پس از بررسي جزئيات و نتايج فاز اول و تعيين شرايط كيفي در سال 92 آغاز و افتتاح خواهد شد.» با توجه به اينكه منطقه 4 يكي از پر جمعيت‌ترين مناطق پايتخت است، كمبود سرانه‌هاي خدماتي و رفاهي يكي از نيازهاي ساكنان اين بخش از تهران به شمار مي‌رود.شهردار اين منطقه معتقد است كه با احداث اين باغ سرانه خدماتي و تفريحي منطقه 4 بيشتر خواهد شد. از همه مهم‌تر اينكه اين محدوده و پارك لويزان در گذشته محلي نامناسب و پر از معضلات اجتماعي بود كه پليس و شهروندان هميشه براي ايجاد امنيت در آن دچار مشكل بودند.

پرندگان گرمسيري و شكاري در پايتخت

وسعت 23 هكتاري باغ پرندگان باعث شده است تا پروژه اجرايي آن در 4 فاز تعريف و سپس اجرايي و تكميل شود. اين در حالي است كه چيزي در حدود 86 هكتار از جنگل‌هاي لويزان براي ايجاد فضاهاي تفريحي و گردشگري تعريف شده كه باغ پرندگان در دل اين پروژه‌ها قرار دارد. شهردار منطقه 4 در اين باره مي‌گويد: «اين پروژه شامل 4 بخش براي پرندگان «آبزي»، «گرمسيري»، «شكاري» و  «پرندگان با ارتفاع كم پروازي» طراحي شده است. در فاز اول 5/5 هكتار براي پرندگان آبزي و گرمسيري آماده بهره‌برداري خواهد شد كه در كنار آن فضايي را به عنوان پارك و محل اقامت و استراحت شهروندان در نظر گرفته‌ايم.»
 
قرار است 250 نوع پرنده در باغ پرندگان به پرواز درآيند. كريميان درخصوص شرايط زيستي پرندگان در اين باغ نيز توضيح مي‌دهد:«توپوگرافي و گونه‌هاي گياهي موجود در منطقه در نظرگرفته شده براي پارك پرندگان بسيار براي انجام اين پروژه مساعد است و بسياري از اقدامات صورت گرفته، در اين پروژه با توجه به اين شرايط جلوتر از زمان مقرر آماده مي‌شود.»
 
طراحي‌هاي بزرگ‌ترين باغ پرندگان خاورميانه نشان مي‌دهد كه بخش مهم و قابل توجهي از فاز اول اين پروژه مربوط به ستون و كابل و تورهاي در نظر گرفته شده براي سقف فضاي پرندگان است، شهردار منطقه 4 مي‌گويد:«قرار است كل فضاي پرندگان آبزي و گرمسيري با فنس و توري با ارتفاعي حدود 50 متر پوشيده شود و پرندگان به صورت آزاد در اين محدوده پرواز كنند.» البته تصور پرواز آزاد پرندگان شكاري كه فاز آخر عمليات اجرايي باغ پرندگان است،آن هم با حضور بازديد كنندگان كمي ترسناك به نظر مي‌رسد. اما حسن كريميان در اين خصوص توضيح مي‌دهد:«در اين فضا برخلاف ساير پارك‌ها، پرندگان به صورت آزاد و بازديد كنندگان و شهروندان در داخل كريدورهاي پوشيده تردد خواهند كرد.»

باغ پرندگانی که در تهران احداث می‌شود،بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور خواهد بود. با نگاهی به باغهای پرندگان در سایر شهرها مشاهده می‌کنیم که میانگین مساحت این باغها در حدود 2 هکتار است، بنابراین نظیر این باغ که قرار است در پایتخت در مساحتی در حدود 20 هکتار احداث شود در هیچ کدام از شهرهای کشور وجود ندارد.


پرواز 2 هزار پرنده در ارتفاع 50 متري لويزان

مهندس پنداريان،مدیر پروژه باغ پرندگان نيز تاكيد مي‌كند كه مساحت باغ و فضایی که به صورت سر پوشیده در مساحت 6 هکتار در نظر گرفته شده در جهان بی نظیر است.از همه مهم‌تر اينكه محیط باغ پرندگان باید با محیط زیست پرنده سازگار باشد، بنابراین باغ پرندگان تهران با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا این شرایط را برای پرندگان بخصوص پرندگان گرمسیری فراهم می‌کند. مدير پروژه باغ پرندگان تاكيد مي‌كند كه شرایط آب و هوایی برای پرندگان گرمسیری همچون کشور مالزی خواهد شد.

قرار است كه در باغ پرندگان حدود 250 گونه پرنده آزادانه به پرواز درآيند. پنداريان، مدير پروژه باغ پرندگان مي‌گويد: «رایزنی‌ها برای ورود پرندگان از کشورهای گرمسیری در حال انجام است و 250نوع پرنده از جمله پرنده‌های آبزی،صخره زی،شکاری و...با فراوانی بالای 20 هزار پرنده به باغ پرندگان وارد خواهند شد كه همه امکانات برای نگهداری پرندگان در نظر گرفته خواهد شد. قراراست كه برخی از پرندگان از آسیای جنوب شرقی و آفریقا وارد اين باغ ‌شوند که به همراه آنها وسایل نگهداری و شرایط نیز فراهم خواهد شد. گونه پرندگانی که قرار است وارد باغ شوند شناسایی شده و قیمت‌ها نیز ثابت شده و همزمان با تکمیل باغ، این پرنده‌ها نیز وارد باغ خواهند شد.»



مشاوران ايتاليايي در كنار مهندسان ايراني

هرچند تجربه احداث باغ پرندگان در برخي از شهرهاي كشور به ويژه اصفهان وجود دارد، اما مساحت 23 هكتاري باغ پرندگان پايتخت باعث شد تا طراحي اين باغ با ساير نمونه‌هاي مشابه داخلي آن متفاوت باشد به همين خاطر استفاده از مشاوران خارجي در كنار مهندسان ايراني ضروري بود. شهردار منطقه 4 در اين باره نيز توضيح مي‌دهد:«در نظر داشتيم تا تمامي تجهيزات به كار رفته در اين باغ ساخت داخل كشور باشد اما متاسفانه مشاور خارجي اين پروژه توليدات توري و كابل داخل كشور را براي انجام پروژه مناسب اعلام نكرد. فن‌آوري ساخت توري‌ها و كابل‌هاي مورد نظر در داخل كشور وجود نداشت به همين دليل مشاور پروژه براي اين فن‌آوري كشور ايتاليا را معرفي كرد.»

در كنار اين مجموعه مركز پژوهشي و كتابخانه، رستوران و فضاهاي تفريحي، قرنطينه پرندگان و نيز پاركينگ مناسب براي حدود 10 هزار بازديد كننده در روز در نظر گرفته شده است و شهروندان پس از پارك خودرو در محل پاركينگ، به وسيله اتوبوس‌ها و خودروهاي برقي و نيز كالسكه در باغ پرندگان تردد مي‌كنند. با اقدامات صورت گرفته و با وجود دسترسي‌هاي بزرگراهي اين پروژه در شرق و غرب،‌امكان تعرض به جنگل‌هاي لويزان و هر گونه ناامني در فضاي پارك لويزان كاهش مي‌يابد. به گفته شهردار منطقه4 براي كل 85هكتار مساحت اين پروژه 65 ميليارد تومان و براي 22 هكتار فضاي اصلي باغ پرندگان 40 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
 
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: پرندگان ، شبانه ، لویزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار