تعرفه ها باید با تورم واقعی در بخش سلامت تطبیق داده شود زیرا تعرفه های واقعی به اصلاح وضعیت درمان کمک می کند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر سید شهاب الدین صدر رئیس سازمان نظام پزشکی در دومین همایش بین المللی مدیریت ایمنی و بحران بیمارستانی که امروز برگزار شد افزود: مدیریت و ایمنی بحران بیمارستانی یکی از موضوعات مهمی است که امروزه در دنیا مطرح است و در کشور ما هم مورد توجه قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: در گذشته وقتی صحبت از بیمارستان می شد آنچه که مورد توجه قرار می گرفت این بود که هر کسی وارد بیمارستان می شود صحیح و سلامت از آنجا خارج می شود اما به دلیل این که فرآیند های مربوطه امروز در دنیا پیچیده تر شده  و عوامل مختلفی در سلامتی بیمار موثر است دیگر این طور نیست که بیمار شفای کامل پیدا کند و از بیمارستان خارج شود امروزه در دنیا، سلامتی بیمار یک موضوع مهمی است که به تمام فرآیند بیمارستانی از جمله ساختار ، تجهیزات و نیروهای انسانی وابسته است.
 
وی گفت: در آماری که توسط مرکز رسمی IOM وابسته به آکادمی علوم آمریکا به ثبت رسیده در سال 1999 نزدیک به 44 هزار تا 98 هزار مرگ در بیمارستان در اثر قصور پزشکی صورت گرفته است. چیزی که گاهی اوقات در بیمارستان ها اتفاق می افتد.
 
صدر تصریح کرد: مدیریت ایمنی و حفظ و سلامتی از بیمار یک موضوع بسیار پر اهمیت است که در اثر نقص در وسایل پزشکی پیشرفته بودن فناوری های جدید دچار قصور شده است بخش دیگر که می تواند بر سلامت بیمار تاثیر گذار باشد مسائل فرهنگی حاکم بر جلسات است اما علی رغم همه حاشیه ها، فضای حاکم بر بیمارستانی ما یک فضای بسیار خوبی است زیرا آنچه که اهمیت دارد حفظ جان بیمار است.
 
وی با اشاره به مسائل مربوط به نیروی انسانی که می تواند بر سلامتی بیمار تاثیر گذار باشد گفت: استرس و فشار کاری که بر روی پرسنل بیمارستانی وجود دارد می تواند در تمام خدمات تشخیص و درمانی اهمیت زیادی داشته باشد.

رئيس سازمان نظام پزشكي خاطر نشان کرد: در ارتقاء سلامت تمام دانش و تجهیزات و پزشکی مجموعه عواملی است که 25 درصد است و 75 درصد به عوامل دیگر بستگی دارد اين در حاليست كه هر چقدر تعرفه ها واقعی باشند فشار از دوش مردم کمتر می شود.
وي در ادامه افزود: در تعرفه ها کمیته مشترکی با وزارت بهداشت داشتیم نظرات کارشناسی ما با وزارت بهداشت مشترک بود به گونه ای که بیش از 95 درصد نظرات ما یکسان بود اما نکته مهم این است که تعرفه واقعی به اصلاح وضعیت درمان کشور در بخش دولتی و غیر دولتی کمک می کند بر اساس همین تعرفه های دولتی است که بیمارستان های دولتی گردش مالی اقتصادی خوبی پیدا می کنند.
 
وی گفت: هر مقدار اعتبارات حوزه سلامت واقعی باشد فشار بر روی دوش مردم کمتر می شود زیرا پرداختی ها از جیب مردم باید به 30 درصد کاهش یابد كه امیدواریم در کارشناسی های بعدی تعرفه ها به سمت واقعی شدن پیش رود.
 
صدر تصریح کرد: حداقل افزایش تعرفه ها باید بر اساس نرخ تورم سالیانه باشد تورمی که هم اکنون توسط بانک مرکزی اعلام شده 22.5 درصد است اما تورم واقعی در بخش سلامت 40 درصد است بنابراین هر مقدار که این تعرفه ها تطبیق داشته باشد مردم کمتر آسیب می بینند پس اگر اعتبارات توسط دولت گذاشته شود و بیمه ها به وظایف خود عمل کنند باعث کاهش پرداخت ها از جیب مردم می شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار